Blogg

Kontorsanpassning Stockholm - optimera lokalerna

4 okt 2021

Har ert företag problem med arbetsflödet i era lokaler i Stockholm? Har ni lokaler som känns för öppna - eller för trånga - för just den verksamhet ni är verksamma inom? Att hitta rätt lokal i Stockholm handlar inte om att allt ska vara optimalt direkt - det handlar om att hitta en lokal som går att förändra och anpassa. Kontorsanpassning i Stockholm innebär att en lokal kan skräddarsys utifrån behov, krav och önskemål.

Alla verksamheter ser olika ut och alla kontor och lokaler ser därför väldigt annorlunda ut. Detta kan skapa problem. I Stockholm, där man ser ett naturligt flöde gällande byten av lokaler, så är kontorsanpassning en tjänst som verkligen behövs - och som gör skillnad. Detta både sett till arbetsmiljö, sett till funktionalitet och sett till det rent estetiska.

Står ni inför att byta lokaler till er verksamhet eller om ni känner att de nuvarande inte alls fyller era behov? I så fall kan en kontakt med ett företag inom kontorsanpassning i Stockholm vara nyckeln.

Kontorsanpassning i Stockholm - personliga lösningar

Vissa föredrar mer öppna kontorsytor där man exempelvis inreder mycket med glas i syfte att erbjuda en mer inbjudande miljö där alla ser varandra. Andra företag föredrar emellertid det diametralt motsatta: man vill kunna stänga dörrar och man vill erbjuda sina anställda platser där de kan arbeta mer privat. Till detta ska även adderas att alla företag har olika syn på mötesplatser, på köks- och matavdelningar, på toaletter och på exempelvis konferensrum.

Detta skapar dynamiska miljöer och arbetsplatser - men även vissa problem sett till att det kan försvåra byten. Vad händer om er verksamhet behöver expandera? Finns det kontor som passar - eller går det att skapa nya förutsättningar i de lokaler ni huserar i just nu i Stockholm? Att kontakta ett företag inom kontorsanpassning i Stockholm ger er svaren, och inte sällan så blir faktiskt det senare alternativet gångbart.

Kontorsanpassning - optimera mindre lokaler

Även mindre lokaler kan - med rätt lösningar - ge utrymme för fler personer. Vilket alltså konkret innebär att man även som ett mer expansivt företag slipper flytta och byta till större lokaler - med allt vad det innebär i form av högre hyra och tid som går åt till att komma på plats.

Kontorsanpassning handlar om att ta tillvara de möjligheter som alla lokaler har inneboende. Det handlar om att tänka utanför boxen, det handlar om att vara lyhörd inför kundens behov och önskemål och det handlar om att skapa personliga lösningar.

Nyckeln är att hitta balans mellan en säljande estetik, en hög funktionalitet och en arbetsmiljö som är optimerad för de anställda. Rätt partner för er kontorsanpassning kan göra en enorm skillnad.

Löpande bokföring i Stockholm är ett lagkrav

2 okt 2021

Alla företag måste lyda bokföringslagens krav. Alla transaktioner på firman ska bokföras löpande, i ordningsföljd med numrerade verifikat. En bokföringsbyrå i Stockholm gör jobbet.

Numera sker löpande bokföring mestadels med dator, men det var inte för så länge sedan man var tvungen att skriva för hand och med bläckpenna i en bunden bok. Överhuvudtaget har det varit stränga regler för att verifikat, rapporter och huvudbok måste vara utskrivna och arkiverade i en pärm. Huvudboken är en kontoförteckning, där allt som är bokfört under ett år på varje konto finns med. Det blir lätt hundratals sidor. Numera har molnet gjort det möjligt att spara allt digitalt.

Bokföringsbyrån skickar alla filer digitalt

Naturligtvis har man ganska länge kunnat spara löpande bokföring digitalt men problemet har ofta varit att man var tvungen att göra ideliga backuper, vilket både tog tid och var en nervpress. En veckas förstörd bokföring i ett datorhaveri eller vid brand, inbrott och skadegörelse var ett stort problem att lösa. Myndigheterna vill också eliminera risker för fusk med räkenskaperna. Därför har revisorer krävt att vissa utskrifter måste finnas. Med molnet finns bokföringen på en extern server, och företaget är inte så sårbart. Alla transaktioner kan alltid kollas i efterhand också.

För den som väljer att lämna bort bokföringen till en bokföringsbyrå är det mycket enkelt, och man slipper löpande bokföring i Stockholm helt och hållet om man vill, eller gör bara delar av den. Datorn sammanställer mycket, och till och med momsdeklarationen kommer ut automatiskt ur programmet. Alla myndighetsuppgifter skickas digitalt, som till exempel arbetsgivaravgifter, moms och skatt. Bokföringsbyrån redovisar till Skatteverket åt dig och bokar upp verifikatet som en del i din löpande bokföring.

Kanske blir du trött bara du ser kvittohögen eller fakturor som ska betalas. För den rutinerade personalen på bokföringsbyrån är det kvickt bokat upp. Det du får på köpet är ganska mycket know-how, alltså vad lagen kräver och vad man kan eller får göra i löpande bokföring.

Personalrapporteringen kan vara omfattande

Har du personal ska alla lönespecifikationer bokas och lön ska betalas ut. Görs detta på rätt sätt kan man även här på ett smidigt sätt få ut alla uppgifter som ska skickas till myndigheterna. Numera slipper man sitta och räkna på allting med en räknemaskin, så det arbete du lämnar åt din bokföringsbyrå i Stockholm är snabbt och effektivt avklarat. Vill du ha hjälp med personaluppgifter till Fora gör bokföringsbyrån även detta.

Företagslarm - hur ska man tänka?

16 sep 2021

Att man som företagare har ett företagslarm är en självklarhet. Inom företagets lokaler finns maskiner, datorer, tekniska hjälpmedel och en massa viktiga dokument som måste skyddas från inbrott. Utöver detta så kan företagslarm även ge en större trygghet i händelse av olycka och brand. Vilket företagslarm man väljer handlar sedan om att först se vilka behov man har.

Att hitta ett företagslarm är inga problem. Det finns en uppsjö av modeller och återförsäljare på marknaden. Men, det svåra ligger i att hitta rätt företagslarm baserat på de egna behoven. Alla verksamheter ser olika ut och därför blir också larmfrågan lite annorlunda beroende på var man befinner sig i Sverige - och hur lokalerna ser ut. Detta i kombination med vad man som företag erbjuder ligger som grund för hur ett företagslarm ska se ut.

Skräddarsy ett företagslarm efter era behov

Jobbar man exempelvis i en större fastighet i Stockholms innerstad och erbjuder mer tekniska tjänster så kan behovet av larm faktiskt vara mindre än om man har en firma i ett industriområde utanför tullarna där man har en massa dyrbar utrustning och en massa maskiner. Man har ett behov av ett företagslarm - men man har också olika behov av hur detta utformas. Ser man till det första exemplet så kan exempelvis ett företagslarm mer fokusera på trygghet: ingen obehörig ska kunna ta sig in- och ut i lokalerna utan att ett larm går - och om en anställd befinner sig där, exempelvis för övertid, så ska denne snabbt kunna larma om exempelvis ett överfall skulle ske. Där blir utformningen mer kopplad till säkerhet än mot en uppenbar inbrottsrisk.

I det andra exemplet så är det inbrott ett mer reellt hot. Där kan ett företagslarm innebära snabb kontakt med väktare som rycker ut, det kan handla om kameraövervakning till en larmcentral som direkt ringer polis om något suspekt syns på bild och det kan innebära kontakt med larmcentral under dygnets alla timmar. Trygghet och säkerhet - allt på samma gång.

Undersök vilka företagslarm som passar er

Det går utmärkt att kontakta företag som erbjuder skräddarsydda lösningar vad gäller larm, övervakning och övriga säkerhetsfrågor. Passa på att ställa frågor om kostnader, om vad som händer vid exempelvis strömavbrott, hur larmcentralen ser ut, om det finns exempelvis utryckningar och om - viktigt - hur det de facto ser ut i den stad du är verksam i. Lokal närvaro är viktig, men tyvärr så är det lite si och så med den biten i verkligheten.

Ett företagslarm kommer idag även att förenkla arbetet. Genom att du exempelvis kan se vilken anställd som loggar in- och ut så får du också en bra bild av vilka som befinner sig på ditt företag. Detsamma om det handlar om kvällar eller helger.

En annan bra sak som inkluderas i många larm handlar om att skapa illusionen av närvaro. Att en tjuv gärna opererar i mörker och helst vill se släckta lampor är ett faktum. Genom appen - som inkluderas i ditt företagslarm - så kan du när som helst styra belysningen, tända och släcka, och därmed också få en eventuell tjuv att tro att det finns personer i lokalen. En enkel lösning som definitivt bör finnas med i paketet.

Alla företag behöver inte ha ett komplett paket. Men, de flesta kommer att behöva företagslarm som åtminstone inkluderar brandlarm och inbrottslarm. Att välja exempelvis kameraövervakning kan även det skapa en större trygghet. Vad behöver ni? Börja se över era behov och vilka företag som kan hjälpa er med ett bättre skydd.

Här kan du läsa mer om företagslarm: företagslarm.nu

Stora kök kräver storköksutrustning

22 mar 2021

Utrustning för stora kök gör arbetet mycket smidigare. Det är dessutom mycket lättare att tillaga, förvara och hantera enorma mängder mat under tidspress om du skaffar rätt hjälpmedel.

Som ny i restaurangbranschen behöver du självklart utrusta ditt nya kök med redskap och maskiner. Men en bra idé är att först se till att själva köket är väl distribuerat och uttänkt i sektioner för ett smidigt arbetsflöde. Sedan kan man tänka på de bänkar som ska sättas in för att ge kocken tillräckligt med arbetsyta.

Alltså bör man inreda med rätt möbler. Det behövs både hyllor och skafferier, arbetsbänkar som tål alla material och temperaturer, plåtar och kantiner. Du behöver spisar som passar in i ditt stora kök. Beredare, blenders, riskokare, fritös och grill som räcker många liter. Det beror så klart på maten som ska serveras, men alla köksmaskiner underlättar matlagningen.

Andra tillbehör som är bra att tänka på

Att du behöver en massa kastruller och stekpannor är ingen nyhet. Och det finns en uppsjö av olika tillbehör och redskap som används under matlagningen. Från pizzaspadar till knivar, vågar och glasstillbehör. Personalen kommer även att behöva uniformer och förkläden. Det behövs grytlappar, handdukar och trasor. Så även diskmaskiner, kylskåp och allt däremellan.

Ja, storköksutrustning är en egen värld, och du kan kliva in i den utan att behöva lämna hemmet. Krögare tar sin shoppingrunda på internet mycket oftare nu för tiden. Fördelen med det är att man kan gå igenom katalogerna online i lugn och ro och slippa åka till flera olika affärer.

Ska du starta eget?

26 jan 2021

Att starta eget företag ska vara roligt och spännande. Men det kan samtidigt vara väldigt svårt, och ibland kan det ekonomiska vara kärvt att få ihop, när det är mycket som måste köpas in.

Står du i startgroparna och ska starta egen restaurang och behöver köpa in begagnade restaurangmaskiner till din verksamhet? Det kan vara dyrt med allting som ska inhandlas oavsett vad för slags företag man ska starta. Men när det gäller en uppstart av en resturang så kräver det lite större ekonomiska resurser för alla redskap och maskiner som behövs. Att köpa allting nytt kan vara svårt, det är dyra saker vi talar om här och inga småsaker. Kika online efter någon som tillhandahåller just begagnade maskiner när du ska starta eget.

Köpa begagnade köksmaskiner

Det handlar om olika sorters små maskiner som kanske kaffebryggare, och andra små redskap som behövs i ett kök, men de riktigt stora maskinerna är ingenting man vare sig byter ut särskilt ofta eller vill köpa nya bara för sakens skull. Se till att kontrollera så att allting sker på ett bra sätt och att alla redskap och maskiner till köket är okej innan du bestämmer dig för att köpa. Man vill ju gärna tro det bästa om alla människor, men att göra en noggrann kontroll och besiktning av grejerna innan köp är bara bra. Tänk vilken dröm, att få starta sitt eget företag och laga mat åt andra människor. Om det är din dröm ska du absolut satsa, se bara till att inte överskrida din budget.

Värmeinjustering för en bekväm arbetsplats

8 jan 2021

Värmesystemet kan vara i obalans, detta märker man genom att man fryser eller svettas mycket på arbetsplatsen eller i hemmet. För att veta om det är värmen kan man göra en värmeinjustering.

Hur är värmen i ditt hem eller på arbetsplatsen? Är den som den ska vara, håller sig jämn? I en lokal har man i regel mellan 20-23 grader. Har man problem med värmen på jobbet är detta något man bör se över. För att kunna göra ett bra jobb behöver man tillgång till bra luft och en jämn värme där man inte behöver lägga sin energi på att hålla värmen.

Med hjälp av en VVS-montör kan man göra en värmeinjustering för att då se om det är någon obalans i värmesystemet. De gör då en injustering och förändrar värmen i lokalen. Detta görs enskilt i varenda rum och tar lång tid att göra, även beroende på vilken årstid det är.

Kollar igenom hela systemet

Att värmen inte kommer som den ska behöver inte endast handla om att man behöver göra en värmeinjustering. Det kan vara att det kommit luft i elementet eller att det är obalans i hydrauliken. För att utesluta detta kan man ta ut en VVS-montör som kan göra en felsökning.

När man gör en värmeinjustering så görs det med hjälp av en dator en mätning i alla rum. Det räknas ut en energiberäkning för att få rätt flöde i radiatorerna i rummen. Den som gör injusteringen kan även hjälpa till med att både montera och demontera termostater. Mer info om värmeinjustering hittar du här: värmeinjusteringgöteborg.se

Håll koll med övervakningskamera

20 dec 2020

Med kameraövervakning på Lidingö kan du se vem som uppehåller sig i dina lokaler. Du ser vilka dina besökare är i butiken eller fastigheten, och du ser vad som händer även om du inte är där.

Du kan ha upptäckt skadegörelse eller svinn, och båda företeelserna är lika tråkiga. Man kan inte vara på plats hela tiden, men om du installerar en övervakningskamera i dina lokaler, så kan du ändå hålla koll på om någon smyger sig in eller om det förekommer något brottsligt.

Om du äger en fastighet eller är medlem i en bostadsrättsförening kan hyresgästerna där känna stor trygghet om det finns larm och övervakning. Med exempelvis elektroniska nycklar och passersystem kan du också hindra obehöriga från att ta sig in i huset.

Elektronisk kontroll har många möjligheter

Det finns företag som gärna hjälper dig med utrustning för elektronisk kontroll. Kameraövervakning på Lidingö gör det möjligt att via en app se när det är aktivitet i en lokal, om någon har tagit sig in där eller hållit sig gömd där. Kombinerat med larm, passersystem och annan utrustning kan man hålla fastighetens utrymmen under uppsikt.

Kanske är övervakningsfunktionen allra viktigast i stora butikslokaler eller på ett lager där det finns många stöldbegärliga varor. Bara vetskapen om att det finns kameraövervakning kan göra frestelserna mindre för den som är ute efter att stjäla något där. Elektroniska lås, larm och kameraövervakning är det många som vill ha, inte minst i förebyggande syfte. Kontakta ett säkerhetsföretag om det är något du behöver.

Konferera på distans

18 dec 2020

Det finns tillfällen då man inte kan eller vill resa på konferens. Det kan handla om restriktioner, strejker eller att företaget börjat tänka mera på miljön. Eller så vill man bara vara hemma.

Hur det än förhåller sig så behöver en konferens så gott som aldrig bli inställd. Nu när vi lever på 2000 talet finns tekniken som gör det möjligt att delta hemifrån. Att i praktiken gå direkt från frukosten hemma, till att besöka konferensen från hemmakontoret eller vardagsrummet. Det handlar givetvis om det numera kända konceptet webbkonferens.

Miljöaspekter

En av de uppenbara fördelarna är att man inte behöver befinna sig i stora folksamlingar. På så sätt hindrar man att olika typer av bakterier och virus sprids. Men om man ser det hela i ett lite större perspektiv blir det påtagligt. Tänk att en konferens ofta har många deltagare. Tänk sedan på alla resor som inte behöver göras. Om fler väljer webbkonferenser kommer det att få en stor effekt på miljön. Anledningen är att det blir mindre utsläpp av bilar och andra fordon.

Förutom det så kommer företagen som skickar sina anställda att spara massor av pengar. De slipper resekostnader och övernattning. För att inte tala om förlorad arbetsförtjänst då personalen inte jobbar aktivt på företaget under konferensdagarna. Med webbkonferenser kan den anställde jobba direkt efter avslutad konferens. Ska det egna företaget hålla konferens? Googla på “konferenslokaler i Malmö” och hitta företag som kan hjälpa till att göra tanken till verklighet. Det smartare valet för både företagets ekonomi, samt jordens välmående.

Verksamhet på distans är enkelt med rätt teknik

27 nov 2020

Oberoende av vad eller varför man behöver kommunicera på distans är man hjälpt av rätt teknik för ändamålet. Om det är enkelt för både avsändare och mottagare är det smidigt och blir också av.

Har ditt företag börjat fundera på att förlägga en del möten på distans? Har ni diskuterat fördelarna och kommit fram till att det både är bättre för miljön och sparar på deltagarnas tid? Kanske har ni inte gjort det tidigare för att tekniken varit komplicerad och inte fungerat fullt ut. Det är synd om det är tekniken som ska stå i vägen för en positiv utveckling. Positiv i bemärkelsen miljövinst och tidsvinst. Nu finns det inga tekniska hinder längre. Nya system finns som gör det både lätt och säkert att hålla möten med deltagare på vitt skilda geografiska håll.

Kurser och föreläsningar på distans

Är du en frilansande föreläsare eller har du specialkompetens inom ett område där du kan undervisa? Vill du nå ut till en större mängd människor än vad som är möjligt i en skolsal eller till människor som befinner sig långt borta? Det är möjligt med modern teknik, support och produkter som gör att du kan starta en utbildning online. Idag är det ett självklart inslag för många etablerade lärosäten, men allt fler privata aktörer hakar på trenden med distansutbildning. När tekniken finns och är tillgänglig finns inga hinder kvar. Vill du ha envägskommunikation och bara föreläsa eller vill du ha interaktion med deltagarna? Du kan skräddarsy din A/V - lösning.

Ny digital skylt i butiken

13 nov 2020

Jag har skaffat en ny digital skylt till butiken. Äntligen, ska tilläggas. Problemet för mig är att jag tidigare haft problem med att nå mina kunder med nya erbjudanden, nya kampanjer och ny information. Att ställa om från en vecka till en annan har varit ytterst tidskrävande och tagit mycket i anspråk.

Man har ofta fått åka till butiken under en söndagkväll enbart i syfte att ändra information och göra klart inför veckan. Timmar som inte kommit tillbaka - men som varit nödvändiga att lägga ner. Numera, i och med den nya digitala skylt som jag investerar i, så slipper jag detta.

Jag behöver inte åka till butiken och ändra allting: det går att göra från mitt eget hem. Nu har detta projekt endast några veckor under bältet, men hittills så måste jag säga att allting varit över förväntan. Jag behöver inte åka iväg i tid och otid för att uppdatera, hjälpa till och vara på plats i butiken. Behöver vi göra snabba ändringar så kan antingen jag eller personalen sköta detta via några snabba uppdateringar via en dator.

Bättre kundupplevelser och rakare kommunikation

Digitala skyltar öppnar nya möjligheter också. Tanken är att vi ska köpa in några fler och använda dessa både för intern och extern kommunikation. Kunderna ska kunna gå fram till skylten och snabbt få information om kampanjer och erbjudanden - mina anställda ska kunna kommunicera tydligare genom att vi har andra digitala skyltar i lokalerna. På så sätt så kan vi skapa ett positivt kretslopp där flödet i butiken blir bättre och där både personal och kunder på ett tydligare sätt kan navigera sig fram till det man behöver - oavsett vad detta är.

Det jag kunnat se hittills är att kunderna verkar vara mer avslappnade i samband med att de handlar. De spontana köpen har definitivt ökat som en följd av att vi på ett tydligare sätt kunnat rikta vissa erbjudanden direkt i dörren och den nya digitala skylt som finns i butiken har dessutom bidragit till en ökad försäljning.

Jag har läst på lite kring detta och sett att kunder gör ungefär 80% av sina inköp på känsla. Det här har definitivt bekräftats av vår digitala skylt.

Vi ska köpa in fler digitala skyltar

Idéen om en digital skärm då? Jag har länge varit trött på att köpa in reklam och betala för olika affischer som ska bytas ut varenda vecka. Inte sällan så har dessa också varit skrivna på fel sätt - fel typsnitt, undermålig svenska och stavfel - och, som sagt, så har jag varit tvungen att lägga ner en massa tid på att sätta upp dem.

Den digitala skylt som numera finns i vår butik kom dit som en följd av att jag och min fru besökte en lokal restaurang. Då vi gick in genom dörren så möttes vi av en digital skylt där menyn fanns skriven. Det gjorde att vi i lugn och ro kunde stå och bestämma oss för vad vi ville äta medan vi stod i kön. Restaurangen hade dessutom varit smarta och skrivit ned sina speciella erbjudanden och naturligtvis så kunde varken jag eller min fru motstå dessa.

Då vi väl fick vår mat så kände jag instinktivt att steget från restaurang och min egen butik inte alls var så långt - en digital skylt skulle kunna effektivisera min egen verksamhet också. Jag hörde mig för med restaurangägaren om vilken leverantör han valt, vilka fördelar - och eventuella nackdelar han upplevt samt vad kostnaden låg på. Man kan tryggt säga att jag bestämt mig redan då vi satte oss i bilen. Redan nästa dag så tog jag kontakt med några olika leverantörer av digitala skyltar och här är vi nu.

Möjlighet att sälja annonsplats

Framtiden ser jag ljust på. Jag har redan nu fått intresse från några lokala företag som vill använda min digitala skylt för att skapa reklam för sin verksamhet. Det är något som i så fall, med lätthet, skulle finansiera de skyltar jag planerat att köpa in framöver.

Summa summarum: Driver du en butik, en verksamhet eller en restaurang där du hela tiden - fysiskt - träffar kunder så är definitivt en digital skylt något som kommer att skapa ett mervärde. Läs mer om digitala skyltar på denna webbsida: https://4sign.se/ 

Laddstationer gör livet enklare för elbilsägare

30 okt 2020

Flera företag har idag ett nätverk av laddstationer. Det finns även privata aktörer och kommuner som aktivt jobbar för att erbjuda laddning på olika ställen runt om i Sverige och Europa.

I Sverige finns det cirka 2000 laddstationer och 9000 laddningspunkter, mellan 80% till 90 % är privata laddstationer, medan det finns en liten andel publika laddstationer. De flesta laddstationerna finns i anslutning till privata parkeringsplatser, arbetsplatser samt i anslutning till bostäder. Elbilar står oftast parkerade större del av tiden medan man är hemma eller på arbetet. Därför är laddstationer placerade strategiskt för att låta bilen laddas, oftast under natten. Enda problemet är när man ska resa långt ute på landsbygden eller utomlands. Har man en elbil så är det i sådana lägen ett måste att planera inför resan så att inte batteriet laddas ur.

Laddstationer finns inte överallt

Om man ser på Sveriges karta finns de flesta laddstationerna koncentrerade söder om Stockholm och i storstäderna. Det kan bli svårt att hitta en laddstation när man kör ut på glesbygden. Där är därför utbyggnaden i full fart. Det finns även statliga bidrag för företag och kommuner för att täcka kostnader för investeringar i laddstationer, om det inte finns några vill säga. Det är litegrann som internetutbyggnaden var för några år sedan. De flesta huvudstäderna var attraktiva för internetleverantörer. Där kunde de satsa på att bygga ut fiberoptik. Men nästan ingen investerade i glesbygden. Det finns en hel del komplicerade regler som gör att man inte kan sätta upp laddstationer överallt. Det gör tyvärr att det går långsamt att sätta upp nya laddstationer.

Det krävs fler publika laddstationer

Om man vill främja elbilsanvändningen så måste det satsas mer resurser på en infrastruktur som underlättar för dem som vill använda elbilar. Det finns redan några projekt som är på gång där Energimyndigheten har ansvaret att koordinera. Det finns planer för att sätta in laddstationer i anslutning till lyktstolpar och även parkeringsplatser. När det gäller publika laddare på avlägsna platser och i anslutning till varuhus så måste dessa ha en högre effekt eftersom bilister annars kan behöva stå i kö för att ladda sin bil. Även under resor till andra städer måste man korta ner laddningstiden genom att satsa på högre effekt, till skillnad från när man laddar hemma. Man arbetar för att Sverige och Europa ska ha ett heltäckande nätverk av laddstationer. Det kommer att underlätta resor genom hela Europa med elbil.

Kameraövervakning bidrog till att gripa mördare

20 okt 2020

CCTV kan hjälpa till att lösa flera brott och identifiera skyldiga människor. Dessutom kan det ha en förebyggande effekt. Men debatten om människors integritet är fortsatt högaktuell.

Tack vare bilder tagna med hjälp av så kallad CCTV, “Closed-circuit television”, har man många gånger kunnat gripa gärningsmän som begått brott efter att de fastnat på övervakningskamerorna. Ett exempel är mannen som mördade dåvarande utrikesminister Anna Lindh år 2003, som plåtades av en övervakningskamera i varuhuset NK. Bilderna släpptes för allmänheten och polisen kunde därför dels få en egen bild av gärningsmannens utseende, men också ta emot tips från allmänheten som hade sett mannen fly. Hade det inte varit för bilderna från kameraövervakningen hade de kanske inte satt personen i något sammanhang alls.

Aktiv eller passiv bevakning

Visst blir du lite extra uppmärksam när du ser att du är kameraövervakad? När man till exempel går in i sin lokala livsmedelsbutik är bland det första man ser en TV-skärm vid ingången där man kan vinka åt sig själv i kameran. Det faktum att vi vet att vi är videoövervakade bör avskräcka eventuella snattare som hela tiden måste ha med i bakhuvudet att det finns stor risk att deras handlingar fångas på film. Och då är det kört.

Kamerorna behöver ofta inte ens vara igång för att ha denna förebyggande effekt. Bara det att man ser att det finns en kamera på plats, eller för den delen bara är skyltat om övervakning, gör att man är lite på sin vakt. Fångvaktartornet behöver inte vara bemannat om inte fångarna kan se väktarna i tornet, var filosofen Jeremy Benthamns teori. Och visst ligger det någonting i det.

Följ lagarna för kamerabevakning

Vad man dock kan fördjupa diskussionen i är att om CCTV används men inte är igång. Bidrar det till någon slags falsk trygghet? Vi upplever att vi är trygga för att om någonting händer filmas det. Men vi vet samtidigt att folk begår brott trots kameraövervakning. Gör vi oss då en otjänst genom att inte kika över axeln ändå när vi går i skumma kvarter?

Det viktigaste är dock att man följer lagarna för kamerabevakning. CCTV i Stockholm går inte under några andra lagar än CCTV i Göteborg, till exempel. Du får lov att sätta upp kamerabevakning på din privata tomt och mark. Men ska du däremot övervaka butiker eller gator och torg måste bevakningsgrunden vara större än behovet att skydda människors integritet.

Hur svårt är det med ekonomisk förvaltning?

14 okt 2020

Ekonomisk förvaltning behöver inte vara svårt, men det är i alla fall komplicerat. Allt från hyresavier till budgeterade reparationer ingår, och det krävs kunskap om aktuella regler.

Vem i en bostadsrättsförening vill ta på sig ansvaret för den ekonomiska förvaltningen? Och vilken fastighetsägare har tid med alla detaljer och lagregler? Med tanke på alla olika viljor och allt ansvar inför hyresgästerna, är det smidigt att lämna bort jobbet till verkliga proffs. Man har ändå insyn och bestämmande, men man har ett bollplank och en kraftfull hjälp.

Vanligt, dagligt jobb

Bokföring tillhör de vardagliga sysslor som krävs när man förvaltar en fastighet. Hyresavier skickas ut, betalningar bokas, och man ska ha koll på banksaldon. Alla fakturor och kvitton på materialinköp och andra utgifter ska bokas och betalas. Mycket går via internet, och mycket kan skötas av en kassör, men det är ett betungande arbete.

Väljer ni att låta en utomstående konsult sköta både bokföring, budgetering, åtgärdsplaner, myndighetsrapportering och mycket annat, får ni förutom hjälpen med jobbet också goda råd och tips som ni har nytta av. Till detta kan nämnas den långsiktiga, finansiella planeringen, som handlar om att välja rätt långivare, förhandla om bra villkor, se vilka bidrag som finns att utnyttja och bokföringsmässiga fördelar som kan finnas.

Det är dyrt att reparera

Reparationer ska om möjligt samordnas. Kan man göra typ golvläggning eller ommålning i flera lägenheter på samma gång kan man göra större materialinköp och få mängdrabatt. De hantverkare man vill anlita ska bokas upp i tid, och man ska budgetera med vad allt får kosta. Dessutom ska reparationer ske i enlighet med gällande byggnormer och miljöregler.

Anlita någon som klarar av att ta ett helhetsansvar, någon som har både vana och kunskap om vilka åtgärder i ett hus som är viktiga att prioritera. Någon som kan ta in olika offerter och bedöma dem, så att fastighetsägaren kan fatta rätt beslut. Någon som också kan ge en vink om hur det hela ska finansieras. För det är ju styrelsen i bostadsrättsföreningen, eller fastighetens ägare, som ansvarar för att allt fungerar bra. En ekonomisk förvaltare är en inhyrd specialist, som ger goda råd och som sköter den löpande redovisningen i samråd med hyresvärden. Riktig praktisk nytta av en oberoende extern konsult har man när man behöver meddela tunga besked till hyresgästerna, som till exempel att hyrorna måste höjas, eller när man måste avhysa en misskötsam hyresgäst på ett lagligt sätt.

Spara tid med ett effektivt lönesystem

26 sep 2020

Räknar man lön för personal med olika avtal, eller när samma person är anställd i flera bolag i koncernen, då är det bra att satsa på ett rejält lönesystem, som HR Plus, som gör uträkningen.

Den investering i tid och arbete man lägger ner på att lära sig ett avancerat löneprogram är verkligen ett smart drag. Man får så mycket tillbaka från programmet och sparar massor av framtida arbete när man hanterar löner professionellt.

Komplexa arbetsuppgifter går lättare

Med tiden, när ett företag växer, kan det uppstå komplexa situationer, där det är tungrott att räkna löner. Då behövs ett extra kraftfullt program. Folk har olika avtal, är anställda på olika villkor och ibland har samma person flera olika funktioner i en koncern. Varje aktiebolag är en egen juridisk person som ska redovisa sina löner och skicka in kontrolluppgifter till Skatteverket. Just lönedelen, med tillhörande skatteredovisning, är enormt beroende av att man håller tidsramarna för betalning så att inget oförutsett stoppar upp jobbet.

Särskilt med många anställda av olika slag är det nödvändigt att företaget satsar på ett effektivt datorstöd, och lönesystemet HR Plus klarar dessa komplexa uppgifter. Kanske har man hundratals anställda, och alla förväntar de sig att rätt belopp finns på deras konto på avlöningsdagen. Datastrul har personalen ingen förståelse för i det läget, så pengarna ska bara finnas på kontot.

Konsten att betala rätt lön i rätt tid

Grunden till effektivitet är att uppgifter registreras i förväg för varje anställd. När man väl ska göra lönerna vet datorn vilken skattetabell som gäller för varje enskild person, vem som ska betala extra skatt, vem som har fast månadslön, vem som har rörlig lön och mycket annat. Skattetabeller är kopplade till löneprogrammet. Det kommer ut lönelistor och när man är klar går filer elektroniskt över till banken. De anställdas kontouppgifter kommer förstås också med automatiskt eftersom de är inlagda förväg med clearingnummer och allt. Banken ser till att alla lönerna går in rätt till respektive konto. I programmet finns också bokföringslistor som gör jobbet enklare. Allt som man tidigare fick sitta och räkna ut manuellt sköts så gott som automatiskt. Funktioner som dessa är grundläggande numera, men lönesystemet HR Plus är en rejäl uppgradering. Givetvis är det alltid möjligt att gå in och justera belopp, och man måste godkänna listor innan de bokförs. Datorn är en hjälpreda, men det är företagets lönepersonal som styr över maskinen.

Fördelar och nackdelar med löneoutsourcing

8 sep 2020

Löneoutsourcing har blivit vanligare och många företag tycker det är smidigt att någon annan hanterar lönerna. Vilka är fördelarna och nackdelarna? Här kommer några förklaringar.

Löneoutsourcing har förekommit länge. Det innebär kort att du som företagare överlämnar det administrativa kring lönehanteringen till ett externt företag. Många företag väljer att göra detta då det är smidigt att anlita företag som är specialiserade på allt som rör löner. På så sätt slipper du ha den kompetensen inom företaget. För en del företag är det inte lönsamt att ha lönehanteringen inom företaget. Dels för att det krävs en hel del kompetens men även då man kanske inte har behov av en administrativ tjänst på heltid.

Vad finns det för fördelar?

En stor fördel är det kan innebära mindre kostnader för ditt företag. En del större företag anlitar hela externa HR-avdelningar. Ibland finns uppfattningen om att när man anlitar någon annan för att sköta lönerna så förlorar man helt kontrollen. Det är däremot inte så, utan du kommer fortfarande ha attestering och uppföljning, men slipper det andra administrativa. En annan fördel är att du inte blir lika sårbar som om du bara har en anställd som sköter lönehanteringen. Blir den personen sjukskriven eller slutar så kan det ta lång tid att rekrytera eller lära upp någon annan inom företaget. Många uppskattar också att slippa fundera på lönehanteringssystem med allt vad det innebär att underhålla och förnya.

Finns det några nackdelar?

Det passar inte alla företag att anlita en extern firma. Oftast beror det på att företaget inte har befintliga rutiner när det kommer till löner. Det kan lösas genom att först arbeta fram rutiner och det går att anlita en konsult som hjälper till. Vissa företag behöver också ha full insyn i lönehanteringen och då är det inte alltid det bästa alternativet med löneoutsourcing. Det krävs också en viss digital mognad inom företaget när det kommer till lönehanteringen. Annars kan det vara en svår övergång för att bli helt digitala. Men det är ofta inte så svårt att åtgärda och de allra flesta företag som arbetar med löneoutsourcing hjälper även till med att förbereda ditt företag. När det kommer till att anlita en extern aktör bör du dock ställa krav och se till att offerten inkluderar allt du behöver. Det är framför allt viktigt att ha en kontaktperson på företaget du anlitar och att ni har tydlig ansvarsfördelning då det är en förutsättning för att det ska löpa på smidigt. Läs mer om löneoutsourcing på denna sida: outsourcinglön.nu

← Äldre inlägg