Blogg

Så kan företag utvecklas och växa

30 nov 2019

De flesta företag behöver antingen växa, eller utvecklas, annars är risken stor att konkurrenterna springer ifrån företaget. Konkurrens i lagom doser brukar vara bra för så gott som alla branscher. Konkurrensen gör nämligen att företagen är på tårna och gör bra ifrån sig. Har man lagom mycket konkurrens brukar man anstränga sig för att göra ett bättre jobb än om man är liknöjd och tänker att kunderna ändå kommer att köpa varorna som man säljer.

Antingen växer man på så sätt att försäljningen slår nya rekord, och alltfler efterfågar de varor eller tjänster – eller både och – som man i företaget säljer. Eller så växer man genom att köpa upp andra företag. På så sätt kan man lägga vantarna på de varor eller tjänster som det företaget säljer. Plus att deras personal blir det egna företagets personal.

Du kan behöva en rekrytering i Stockholm

  • Utveckla varor eller tjänster i företaget. Vill man växa så kan man se till att utveckla de egna företagets varor eller tjänster. Säljer man till exempel spadar, så kan man även börja sälja grepar, hackor, skottkärror och frön. På så sätt kan man få in fler kunder som köper varor eller tjänster av en. Det blir fler kunder helt enkelt på det sättet. Vill man utveckla varorna eller tjänsterna ännu mer så kan man sälja hopfällbara spadar, hackor och så vidare. Man kan sälja rosa spadar, och redskap för trädgårdar. Man kan sälja solstolar, utemöbler och så vidare. Det finns många sätt som man kan utveckla de egna varorna eller tjänsterna.
  • Rekrytera fler personal. Man kan även rekrytera fler säljare, fler marknadsförare som säljer ännu fler varor eller tjänster. Ser man till att personalen växer och att de blir fler, så kan företaget växa på så sätt. Inget företag blir större eller bättre än de personer som företaget har i sin personalstyrka. Läs mer om rekrytering i Stockholm här: rekryteringstockholm.biz.
  • Öppna nya filialer. Man kan även växa genom att man startar nya filialer. Får man in tillräcklit många kunder som efterfrågar ens varor eller tjänster, så kan man öppna nya butiker. Säg att man säljer spadar och grepar i Stockholm. Märker man att man säljer bra, kan man kanske öppna en filial i Täby, Lidingö, Sundbyberg, Norrtälje, Södertälje och så vidare. Märker man att många är intresserade av spadar av olika former och storlekar kan man se till att komma närmare kunderna, där de bor och på så sätt sprida ställena där man kan köpa spadarna för att öka kundstocken.

Varför ska man anlita kapitalförvaltning?

20 nov 2019

Den senaste tidens märkliga utveckling av minusräntor i Sverige vad gäller Riskbankens reporäntor, har gjort sparande i banker omöjliga. Man har länge nu varit tvungen att söka sig till annat sparande, som ger bra mycket bättre ränta än det som bankerna kan erbjuda. Det är då man bör se efter en aktiv kapitalförvaltning. Man lägger då pengarna i händerna på duktiga kapitalförvaltare, som aktivt bevakar världens aktiviteter och placerar pengarna där de har högst avkastning.

Alla andra investeringar är bättre än bankkonton som inte ger någon avkastning alls. Sett till tid, är det aktier och fastigheter som ger den bästa avkastningen, åtminstone under de senaste 100 åren. Statistiken visar inte fel. I övrigt kan man ju ha olika åsikter, men ser man endast till de siffror som gäller avkastningar är det värdepappershandel och fastigheter som har gett de bästa tillgångarna.

Investera enbart i säker kapitalförvaltning

Aktier är riskfylld investering

Det är inte alla som vill investera i aktier, då de sett till kort tid, innebär ganska stora risker. Företag som idag är lönsamma, kan vara borta i morgon, och utvecklingen och förändringarna kan komma snabbt. Då kan sparande i fonder vara en bra mycket säkrare sparande och investering då man alltid kammar hem en vinst, oavsett förändringar som sker i världen. I en fond, tillförs alltid nya pengar då man enbart ser till att investera i säkra tillgångar. Ett av de tillgångarna är de som man kallar för relatillgångar. Dessa realtillgångar ger en bättre avkastning än andra tillgångar. Detta är en investering i sådant som är "reellt", alltså sparande i faktiska tillgångar, inte värdepapper. Till exempel så investerar man i mark, skog, fastigheter eller vägar, elverk, energi, järnvägar och så vidare. Dessa är reella tillgångar som inte försvinner.

Kapitalförvaltning är en aktiv förvaltning

Det som gör kapitalförvaltning mer lönsam än annat sparande är att här handlar det om aktiva förvaltare, som hela tiden ser till att pengarna växer. För att kunna arbeta som kapitalförvaltare måste man ha en gedigen utbildning, men även erfarenhet och den finansiella världen och vad man kan förvänta sig av den. Som erfaren kapitalförvaltare ser man alltid till att satsa på en diversifierad marknad, och på marknader med låg risk. Sedan lyssnar även en kapitalförvaltare på sina kunder, som kanske har särskilda önskemål och åsikter om vad som är en bra placering. Att förvalta kapital innebär att man hela tiden är på tårna och inte släpper bevakningen. Läs mer om kapitalförvaltning på: https://www.kapitalförvaltning.biz.

Att arbeta med fastighetsförädling i Stockholm

10 nov 2019

Funderar du på att arbeta med fastighetsförädling i Stockholm? Om så är fallet, är det ingen dum idé alls. Vi antar att du är arkitekt, och inredare och har goda kontakter med byggmästare, hantverkare och är redo att kavla upp ärmarna och sätta igång.

Att arbeta med fastighetsförädling i Stockholm ger många jobb i huvudstaden. Här finns de resursstarka företagen och fastigheterna. De mest lukrativa jobben är de där antingen en bostadsrättsförening (BRF) eller företag vill utveckla fastigheten. Det kan vara allt från restauranger som ska bli bostäder, eller en gammal skola som ska bli restaurang eller en gammal kyrka som ska bli kontor.

Att arbeta med fastighetsförädling i Stockholm

Det finns cirka 5.000 hantverkarföretag bara i Stockholm. De arbetar allt från att bygga pooler till att mura öppna spisar, från att bygga bostäder till att renovera hemma hos folk. Det är inte alla som systematiskt arbetar med just fastighetsförädling. Arbetar man med att anpassa fastigheter till helt nya verksamheter gäller det att dels ta till vara det som redan finns i fastigheten och lyssna mycket noggrant till vad kunderna önskar så att bygget blir så bra det bara går.

Använda sig av naturen runt fastigheten

Om tomten där fastigheten finns på, ligger i närheten av hav och natur, så kan man utnyttja den vackra vy som havet och naturen erbjuder. Det finaste som man kan göra är att bygga med ett stort panoramafönster. Oavsett vad fastigheten ska användas till, så kan alla människor uppskatta natur och havet som ger lugn och ro.

Använda klippor som inspiration

Ligger fastigheten på en klippa kan man utnyttja klipporna så att de får ge inspiration till inredningen. Man kan bygga med stenmaterial inne och med stenmaterial utanför dörren. Säg att det är ett gammalt sjukhus som ska bli bostäder. Då kan bostäderna ha störst fönster mot havet med utskjutande altaner mot havet. Utanför fastigheten kan man bygga med terasser så att man kan kliva runt på klipporna. Det blir roliga lekplatser för barnfamiljer.

Fastighetsförädling höjer värdet 

En fin fastighetsförädling höjer värdet på fastigheten. Då bör man alltid ha med en arkitekt som kan skissa på och rita hur fastigheten kan förbättras, förädlas och hur man sedan kan sälja den dyrt vidare. För alla inblandade blir det en riktigt fin affär. För den som vill förädla en förvärvad fastighet kan räkna med att det alltid finns en köpare som är villig att betala för den fina fastigheten.

Varför har vi kickoffer? Hur bidrar de till effektiva möten?

8 nov 2019

Dom flesta har varit deltagare på någon, vissa med ett tydligt syfte och andra utan. Men varför har vi kickoffer? Hur bidrar de till effektiva möten? 

En kickoff anordnas ofta i samband med att ett nytt stort projekt ska börja eller helt enkelt för att ett nytt år är på gång. Vad är då syftet och vad är det som gör att man använder sig av den här metoden? Det reder vi ut här. 

Kickoffens syfte 

En kickoff anordnas som sagt oftast i samband med att ett nytt projekt ska påbörjas. Alla som ska arbeta med det samlas och får ta del av företagets syn på det hela. Vad är syftet med det nya projektet och vilka mål är uppsatta? Vad förväntas av dom anställda och hur ska arbetet fördelas? 

Det finns mycket att gå igenom och har man samlat alla för en kickoff hinner man dels göra allt detta men man får också tid att skapa en känsla inför projektet. När samtliga inblandade har förstått syftet och målet förmedlas också en slags förväntansfullhet och det kommande arbetet bli mer effektivt. Man kan mer eller mindre förvänta sig att alla inblandade kommer jobba åt samma håll, istället för att det blir spretigt och otydligt.  

Engagemang redan från start 

När man träffas tillsammans och går igenom syften, mål, en plan för hur man ska nå dit och annat nödvändigt inför vad som komma skall, blandat med roliga aktiviteter, samtal, fikastunder och så vidare så bygger man en bra grund. Att tidigt bli involverad i ett projekt där man direkt får veta sin roll och vad som förväntas av en gör att dom allra flesta blir mer kreativa och engagerade. 

Dom roliga aktiviteterna som anornas under en kickoff brukar vara en riktigt bra motivationshöjare vilket i sin tur också leder till ett större engagemang för arbetsuppgifterna. 

Positiv företagskultur 

En kickoff är inte bara till för att gå igenom ett kommande projekt eller verksamhetsår, det är också ett tillfälle att skapa en positiv företagskultur. Många föredrar att få in någon form av rolig aktivitet vid tillfället – det kan vara alltifrån att laga mat tillsammans till att ha en femkamp. 

Gruppen får arbeta tillsammans vilket gör att många kanske lär känna varandra på ett helt nytt sätt. Genom att lära känna varandra och vilka olika egenskaper olika personer har gör att man arbetar bättre tillsammans. Man lär sig om varandras styrkor och svagheter och kan arbeta mer effektivt som grupp. Är det något som är viktigt för ett framgångsrikt företag så är det just det – att teamwork fungerar. 

En annan sak som bidrar till en positiv företagskultur är att man som chef vid ett sånt här tillfälle får möjlighet att mingla runt för att prata med anställda på ett mer avslappnat sätt än vad man kanske gör under arbetstid. När anställda kommer nära och känner sig sedda av chefer och ledning för det många positiva effekter till företaget, både på kort och lång sikt.

Behöver du en konferensanläggning till företagets kickoff så kan vi varmt rekommendera: https://www.konferensdalarna.nu

Finns det fördelar med att köpa en begagnad bil till företaget?

2 nov 2019

I Göteborg väljer de flesta företag fabriksnya bilar till sina anställda. Men vissa bilhandlare erbjuder begagnade tjänstebilar.

För ett företag som ska köpa in tjänstebilar handlar det i stort sett alltid om ekonomi. Hur ger man de anställda tillgång till tjänstefordon till en så låg kostnad som möjligt varje år? Med de regler kring förmånsfordon vi har idag så är det paradoxalt nog alltid billigast att välja att köpa in fabriksnya bilar, och att byta ut bilarna vartannat eller vart tredje år.

Anledningen till det är att kostnaderna för förmånsvärde och de sociala avgifterna är lika höga vare sig du väljer att köpa in nya eller begagnade bilar till företaget. Med nya bilar har du dessutom en fast kostnad för service och underhåll, något som är bra när man lägger upp en budget. Till sist har bilarna i sig också ett högre värde och kan tillgodoräknas det egna kapitalet.

Tjänstebilar uppställda i rad

Varför välja begagnat?

Den ekonomiska fördelen med en begagnad tjänstebil varierar och kan inte säkert beräknas. Varför erbjuder då en del bilhandlare i Göteborg begagnade tjänstebilar till nya företagskunder, och varför väljer vissa företag att köpa in begagnade tjänstebilar? Den främsta anledningen är nog att man vill göra ett klimatsmart val. Att ständigt köpa in nytillverkade bilar vartannat år är ett slöseri med naturtillgångar, anser man, och genom att köpa in begagnade bilar som i de flesta fall bara har några år på nacken och fungerar lika bra, så gör man en insats för miljön.

Men utöver miljöaspekten då, finns det andra fördelar med att köpa in begagnat? Det beror lite på hur bilarna körs. Används tjänstebilarna för kortare sträckor inom Göteborg så kan det faktiskt vara så att man tjänar på begagnade tjänstebilar, eftersom kostnaderna för service och reparation inte blir så stora, och värdeminskningen på en begagnad bil är betydligt mindre än för en fabriksny bil. Men i fall där de anställda måste resa långt, och då talar vi om totala körsträckor på mer än 3000 mil per år, så tjänar man ändå på att köpa in nya bilar.

Ta hjälp av en bilhandlare i Göteborg

Kontakta en bra bilhandlare i Göteborg och be om hjälp med att räkna på vad ditt företag skulle tjäna eller förlora på att köpa in begagnade bilar i stället för nya. Om ditt företag har en utpräglad miljöprofil kan det kanske vara värt en liten extra kostnad, men om budgeten är snäv så bör du så klart välja det alternativ som blir billigast i längden. Vad som blir bäst för ert företag går aldrig att säga på rak arm, utan det ser olika ut beroende på hur många anställda ni har, hur mycket bilarna körs, vad ni väljer för märken och så vidare. Låt en professionell bilhandlare i Göteborg hjälpa dig!

Agera innan företaget sätts i konkurs

16 okt 2019

Det är viktigt som företagare att alltid ha en buffert gentemot sämre tider. Många saker kan hända snabbt och det är ju som  alla förstår mycket svårt att kunna titta in i och spå framtiden. Även stora företag  kan drabbas av ekonomiska bakslag. Ibland kan de ekonomiska ramarna som man har för den ekonomi som finns i företagatet vara för snäva. Dessuomt agerar företagen ju numera på globala arenor, och saker som händer på andra sidan jordklotet kan komma att påverka företaget hemma i Sverige. Det är som det är med en global ekonomi och marknad.

Skulle saker och ting utveckla sig alldeles åt skogen kan företag mycket lätta hamna i svårigheter och pötsligt kan man gå i konkurs och behöva sända in en konkursansökan till tingsrätten snabbare än vad som är tänkt. Vad som händer vi en konkursansökan, kan vi ta upp här, och hur man kan undvika en sådan.

Konkurs blir det när man inte kan betala skulderna

En konkursansökan kan både företaget självt eller de leverantörer som väntar på att få betalt, sända in till en tingsrätt, egentligen när som helst. Är det företaget självt som ber om att få gå i konkurs, kostar det inte något. Däremot är det leverantören som ber om att ett företag ska gå i konkurs som kommer att behöva betala en avgift för detta.

Kanske tanken är att de som har en skuld attt driva in, inte ska begära konkursansökningar för företag lättvindigt. En konkursansökan ska man egentligen inte genomföra lättvindigt. Med "lättvindigt" tänker man sig att ett företag, kan köra ett företag i botten, genom att snabbt dra på sig skulder, som man inte har tänkt att betala överhuvudtaget.

Finns kriminella som kör företag i botten

Man kör en verksamhet i botten, utan den minsta tanke på att betala för det som de har beställt. Sedan när de inte kan betala, begär de företaget snabbt som ögat i konkurs. Det är ett sådant beteende som gör att samhället – det vill säga rättssystemet (politiker som stiftar lagar och domstolarna som ska verkställa dem) har sett till att stävja ett sådant kriminellt beteende. Det är därför som domstolarna vill hålla en kontroll över de företag som går i konkurs. Alla åtaganden som man gör, som företag ska vara menade att betala för. Man får inte driva företag och sedan inte betala eller ta ansvar för sin verksamhet.

Om det skulle vara så att man själv vill köra företaget vidare, och egentligen har en bra affärsidé bör man i stället för att ansöka om konkurs, ansöka om en företagsrekonsruktion, som skulle kunna få företaget på fötter igen.

Så kan du utveckla din enskilda firma

2 okt 2019

Om du är en duktig företagare kanske du ser till så att dina tjänster och produkter säljer riktigt bra. Är du duktig kanske du får in så pass mycket på företagandet att du kan anställa fler som utför samma arbete som du, eller om du vill att företaget ska växa genom att kunna erbjuda fler och annorlunda tjänster eller varor, kan man anställa någon som kan komplettera en. I vilket fall kommer man förr eller senare att ställas inför att antingen anställa någon som har hand om ekonomin eller köpa in en sådan tjänst.

Att anställa en ekonom som håller i bokföringen åt en, kan kosta ganska mycket. Dels krävs det att man betalar lön för arbetet, dels behöver man betala skatt och sociala avgifter för den som är anställd. Men man kan komma runt det genom att köpa in ett enkelt och digitalt bokflringsprogram som underlättar för en att hålla koll på sifforna med. Och i längden kan det vara mer lönsamt.

Så fungerar det

Man börjar med att googla "bokföringsprogram enskild firma". Sedan borde det komma flera förslag från Googles sökmotor om vilka bokföringsprogram som finns. Sedan är det bara att prova några stycken. Många av dem har en provperiod på mellan några veckor till en månad. På det sättet får man chansen att pröva sig fram till någon av dem som är bra att ha. När man sedan har provat sig fram är det bara att skaffa sig ett. Det som kan krävas av ett bokföringsprogram är att det går att hantera flera olika konton på ett och samma bokföringsprogram. Genom att kunna bokföra olika konton blir det lättare att hålla uppsikt över om man har olika verksamheter inom ett och samma företag. Då vill man kunna bokföra inkomster och utgifter skilt för sig. Läs mer här.

Bättre hålla koll på ekonomin

Har man olika veksamheter av olika slag i företaget och har olika konton i bokföringsprogrammet för dem kan man hålla koll på ekonomin i bolaget. Då ser man snabbt och enkelt vilka de olika verksamheterna som är lönsamma, vilka som kräver stora utgifter och som kanske inte är så lönsamma. Då är det ju rekommenderbart att man satsar mer på de lönsamma delarna av verksamheten och inte fortsätter att slösa tid och pengar på dem som inte är det. Kanske man ska göra sig av med de olönsamma satsningarna och bara arbeta med det som är lönsamt och som drar in mest pengar.

Hur får man fart på firman?

22 sep 2019

Firman är väl fungerande men den går inte så bra som du önskar trots en bra produkt. Du som har egen firma känner igen problemet. Den troliga orsaken är att firman behöver synas mer, att marknadsföras för att bli sedd. Vad finns det för effektiva sätt att göra det på? Det finns såklart många och det beror såklart även på vilken bransch det handlar om.

Marknadsföring

Marknadsföreing är A och O fär att lyckas med sin verksamhet. Synd du inte finns du inte. Det spelar ju ingen roll om du har världens bästa produkt om inget vet om den, eller hur? Men det är inte helt lätt att synas. I dagens samhälle trängs enorma mängder information om utrymmet i det det offentliga rummet dygnet alla timmar.

Stor konkurrens

På TV, i radio, på gator och torg, på husens fasader och för att inte tala om i våra mobiltelefoner! Och man vet ju själv att man kan bli väldigt trött på all reklam och alla intryck. Alla vi att du ska köpa just deras produkt eller tjänst eftersom den naturligtvis är den bästa som går att få.

Konsten att hitta sin målgrupp

Nyckeln är att rikta sitt meddelande mot den målgrupp som man tror skulle vara intresserad av den egna produkten eller tjänsten. Så det första man ska göra att är komma fram till är vilka som kan tänkas vara intresserade av produkten man erbjuder. Sedan ska man göra analysera den målgruppen noga för att lära sig mer om hur de tänker, vad de har för intressen och hur de fungerar. Det brukar kallas målgruppsanalys. Är det en produkt ämnad för alla blir det förstås svårare eftersom alla vi människor är olika. Men är det en mer nischad produkt eller tjänst blir det enklare. Är det en "smal" produkt som är tänkt för till exempel kvinnor mellan 18-25 eller för män mellan 40-50 behöver man identifiera hur de lever sina liv; vilka intressen de har, vilka tidningar de läser, vilka hemsidor eller bloggar de besöker och så vidare.

Gör ett företagsevent

Man kan också visa upp sin verksamhet på olika mässor och event med passande inriktning. Eller så gör man ett eget event där man kan skräddarsy upplägget helt själv. Det kan vara att bjuda in kunder och branschfolk och visa upp sina produkter och sin verksamhet. Ett bra tips är att ta hjälp av en erfaren eventbyrå för att få all tänkbar hjälp för att få till ett framgångsrikt event.

Marknadsföring – viktigast i företag

15 sep 2019

Ett företag utan marknadsföring är dömt att misslyckas. Och enligt världens rikaste man; antingen är man på nätet, eller så finns man inte alls, menar Bill Gates. Vi kan inte annat än hålla med denna framgångsrika man som skapade Windows för alla PC-datorer, som Microsofts grundare. Ett företag är tvunget att marknadsföra sig och helst på nätet. Punkt. Så hur ska marknadsföringen se ut? Vilken strategi har man? Vilket varumärke ska företaget ha? Och har man ett passande namn för det slags företag som man önskar sig? I detta sammanhang är just naming av en central betydelse. Här förklarar vi varför.

Naming – marknadsföringens bas

Att ha ett relevant namn, som säger allt om ens företag är faktiskt väldigt viktigt. Att heta Solgården och arbeta med IT-program är inget bra namn – bara för att ge ett exempel. De flesta företag som arbetar med reklam, annonser, marknadsföring eller marknadsundersökningar kallar alla sina företag för XX Media. Det är mycket slätstruket namn och inte alls särskilt uppysande. Om det nu inte är så att man har en så specifik produkt som slår genom allt; som Hennes & Mauritz, för att nu ge ett exempel på ett företag med så pass kända produkter (billiga modekläder) att namnet inte längre spelar någon roll. Nu är det inte alla företag som är så pass lyckligt lottade. Till dess, bör man välja ett namn som sätter sig på allas läppar och minne så att man sticker ur mängden och blir ihågkommet.

Varumärkesstrategi – för välkända företag

När man väl har genomfört namingen, är det sedan själva varumärkesstrategin som man bör lägga krutet på. Hur ska man "slå igenom" för att uttrycka det som händer när en kändis blir en kändis. Man behöver exponering, till exempel i massmedierna. Journalister som har sin tidning, TV-program eller blogg som sin plattform bör skriva om företaget för att man ska få just den exponering som företaget behöver för att bli ett känt företag.

Så blir man ett välkänt företag

Om man nu inte råkar ha så pass efterfrågade produkter att man blir känt via produkterna, som i fallet med Hennes & Mauritz. Man ska dock inte glömma att just nämnda Hennes & Mauritz har gjort väldigt många lyckade reklamkampanjer genom att anlita megakända modeller i sina reklampampanjer och artister som får agera som designer som gäster för företaget, som till exmepel när Madonna designade kläder för klädföretaget. Läs mer här om naming.

Så hittar du bästa konferenshotellet

7 sep 2019

Behöver du ett konferenshotell som erbjuder både övernattning och konferens? Varför inte kombinera det bästa med att bo på hotell och samtidigt hålla viktiga konferenser på företaget? Det kan man på flertalet konferenshotell. 

Varför leta utomlands när Sverige erbjuder många fina konferenshotell? Det är viktigare att välja var man vill hålla sin konferens och var man vill övernatta. Är det vacker natur och naturupplevelser som man vill kombinera med sin konferens är det rekommenderat att söka sig antingen till Lappland som erbjuder vidsträckt natur, eller i södra delarna av Sverige, Torekov eller i Båstad.

Hitta konferenshotell med spa och bad

Vid Hovs Hallar hittar man konferenshotell mitt i ett naturreservat. Här finns annorlunda klippformationer och ett hav man kan bada i. Vill man vandra i naturreservatet kan man det mellan konferensmöten. Vill man bada och få ett riktigt fint spa finns det alla de möjligheterna här. Med konferensen erbjuds man en diger buffé med god mat och möjligheter till aktiviteter både inomhus och utomhus, anpassade efter gästerna och vad man önskar. Vill man ha teambuildande aktiviteter, eller möjligheter att vandra i naturen – kan man det. Allt efter egna önskemål.

Man kan få personal för aktiviteterna

Känner man att man själv inte är de som kan hitta på företagsaktiviteter kan man även få hjälp med det. Då kan man få ett helt program som innefattar teambuildande verksamhet men som även ger alla en tankeställare och utbildning i vad som gör ett företag framgångsrikt. Att alla får nya upplevelser som de kan ta med sig i vardagen och arbetet på företaget betyder mycket. Ibland behöver man åka iväg och göra något helt annat för att alla ska lära känna varandra bättre. Möts man endast i ett kontor och med givna arbetsuppgifter, kan mycket förändras om man lär känna sin personal och deras potential ordentligt.

God mat och spa bra för personalen

Att dessutom bli bjuden på god mat och härliga spatillfällen kan få vem som helst att smälta. Bjuda personalen på fina upplevelser för ett gott arbete gör att lojaliteten till företaget stärks. Känner man en stor tillit och lojalitet till företaget kommer man att arbeta så mycket bättre. Alla företagsledare känner till det och vill man få ett framgångsrikt företag ser man till att ordna det för sin personal. Det man investerar i sin personal får man tillbaka i ett framgångsrikt resultat. Alla som leder ett företag vill få det mer framgångsrikt och inte stagnera och gå i samma spår som förut.

Så kan man rekrytera chefen

2 sep 2019

Du vet väl om att det är chefen som lägger hela sin prägel på ett företag? Så vilken prägel, attityd och atmosfär som du vill ha på ett företag, beror på vilken person som du väljer som chef till det företaget. Så hur bär man sig åt för att få bäst  chefsrekrytering? Här ger vi några förslag.

En chef är inte vem-som-helst. En sådan ska ha ledaregenskaper som gör att de andra på företaget vill följa den personen. Den måste ha pondus för att inge respekt och att man mer än gärna vill göra som den personen säger. Har man en svag ledare, blir det inte mycket gjort. En svag ledare är till exempel någon som inte vågar fatta beslut. En ledare är någon som kanske dagligen måste fatta viktiga beslut. Samtidigt börd en personen inte fatta alla beslut, men de allra viktigaste besluten måste en ledare kunna fatta. Så hur får man tag i en sådan person, som både kan få andra att göra som den vill och som är tuff nog att fatta obekväma beslut om det är nödvändigt?

  • Rekrytera själv

Rekryterar man själv, innebär det oftast att man försöker nå så många som möjligt med sin annons om att man vill rekrytera en chef till företaget. De gäller att annonsera i så många medier som kan nå så många som möjligt. Då kan man få över 300 ansökningar. Och bäst är ju att man verkligen läser alla. Det kan ta tid. När man sedan har läst alla, bör man bestämma sig för att försöka minska det till 10, som man sedan tar kontakt med och som man väljer att träffa. När man sedan träffar dem gäller det att på bästa möjliga sätt, kunna avgöra om det bland de 10 finns någon som kan bli en bra chef. Man måste sedan fråga om referenser och sedan kontrollera alla referenser och efter det bestämma sig för den med bäst referenser.

  • Rekrytering via bemanningsföretag 

Många rekryterar chefer via bemanningsföretag. Det är då företag som är vana vid att rekrytera personal. De har redan alla de kanaler som de vill ha och har ofta stora mängder människor som de kan nå. Det som är fördelen med ett bemanningsföretag är att de är vana vid att ta reda på och sålla bland de som söker tjänsten, men förstår de verkligen ditt företag och vad just du behöver? Det är inte alla gånger så att de gör det.

  • Anlita rekryteringsföretag

Man kan anlita ett företag som enbart är specialiserad på att hitta sådana som är och kan bli duktiga chefer.  De kanske har arbetat på att få till ett bra nätverk med människor som de tror kan bli bra chefer. Har de lyckats en gång kanske de även lyckas nästa gång så att de känner igen en person som kan bli bra chefer.

Snygg inredning ger bra intryck

25 aug 2019

Alla som driver företag, och som verkar inom servicebranschen, och antingen driver en affär, restaurang eller hotell, lägger en hel del på inredningen i affären, hotellet eller restaurangen. Att få kunderna att ta steget in till affären, hotellet eller restaurangen är mycket viktigt. Då är inredningen det som oftast får besökare att vilja kliva in genom dörren och gå in, beställa mat, eller något att dricka. Det är ofta när det ser mysigt och hemtrevligt ut, när inredningen är tilltalande både estetisk och tillgänlig som människor känner sig dragna in till den affären eller restaurangen.

Mattor på golvet skyddar mot slitage

Golv som blir väldigt utsatta för slitage, behöver skyddas. Då är en rejäl entrématta bland det viktigaste som man kan lägga på sådana golv. Står det då någon trevlig text som "Välkommen" på mattan, känner sig kunderna oftast välkomna. Och det ger ett bra intryck att man har en snygg entrématta. Helst bör man även ha företagets logga på mattan. Beroende sedan på vad det är för slags affär som man driver, eller vilket slags företag som man bjuder in till, bör man rätta inredningen efter den bransch som man verkar inom. Säg att du har en affär som säljer inredning, då bör din egen affär vara ett under av inredning. Det bör finnas smakfulla mattor på golvet, snygga möbler där de olika varorna är staplade på ett snyggt sätt. Är det en affär som säljer kläder, bör det finnas ställningar i affären som visar upp kläderna på ett snyggt sätt.

Entrémattan sätter tonen för resten

Har man en snygg entrématta har man angett tonen för hur kunderna ska se på resten av affären. Entrémattan är bland det viktigaste eftersom alla som stiger in i affären ser den först. Se då till att den är bland det snyggaste som de ser. Många har även entrémattan utanför dörren. Särskilt i Stockholm ser man flera entrémattor i Stockholm som sträcker sig ut på gångbanan och gör att de som passerar förbi lägger märke till affären, butiken, restaurangen eller hotellet som ligger där. Dem kan man inte passera utan att lägga märke till dem och det är ju bra och bland den bästa reklamen och marknadsföringen som man kan se. När man väljer entrématta är det mycket viktigt vilken färg som man väljer, vilken form och textur som man vill ha på sin entrématta.

Det yttre viktigt vid förhandlingar

31 jul 2019

Den som har eget företag eller som representerar ett företag och ska gå in i förhandlingar med en motpart, oberoende om det handlar om juridiska-, fackliga- eller affärsförhandlingar bör alla tänka på sitt yttre. Ju bättre och mer slipat yttre man visa upp, desto bättre övertag får man. Det gäller att visa motparten att man har kontrollen, kan sin sak och får den andras respekt. Vad är då bättre än en riktigt skräddarsydd kostym, som sitter som en smäck? En skräddarsygg kostym är nämligen helt anpassad efter just din kropp och smiter åt eller ger utrymme precis där den ska. Andra kostymer är alla sydda på löpande band och är tänkta att passa alla slags kroppsformer, medan en skräddarsydd kostym är endast anpassad efter dig.

Så går det till

När man önskar sig en skräddarsydd kostym, går man till en skräddare som erbjuder sådana. Om du inte vet var du kan få tag i en skräddarsydd kostym, kan du alltid googla "skräddarsydd kostym" och sedan skriva in den ort där du bor, till exempel "skräddarsydd kostym Stockholm", eller "skräddarsydd kostym Göteborg". Då får du veta kontaktuppgifter och om olika skräddare som erbjuder just skräddarsydda kostymer. Eller så kan man alltid fråga någon bekant, vän eller sina släktingar som kanske själva går i snygga skräddarsydda kostymer om de känner till någon som arbetar med skrädderi och syr upp kostymer. Då ringer du och bokar in en tid när de kan ta dina mått, diskutera tyger till den. Vill du ha kashmirtyg, standardull, eller kanske en sommarkostym i linne?

Efter några veckor är den klar

Det är ju du som bestämmer hur den ska se ut, ska den ha lång eller kort kavaj, bred eller smal? Vill du ha vida eller åtsmitande byxor. Skräddaren har koll på trender och mode och kan råda dig till vad som är inne och populärt, om du känner dig osäker på utseendet på din skräddarsydda kostym. Här anpassas allt efter dina önskemål och du kan få en kostym precis som du alltid har önskat dig. När du sedan bär din kostym, kommer du att märka en stor skillnad på den mot andra som du har burit förut. En skräddarsydd kostym kommer att kännas helt annorlunda på kroppen än en från Hennes & Mauritz eller Dressman. Det lönar sig alltid att skaffa sig en skräddarsydd kostym då den kommer att föra med sig fler framgångar och ett ökat självförtroende.

Veta mer om aktieägaravtal

10 jul 2019

I ett aktieägaravtal kan man, till skillnad från en bolagsordning, avtala väldigt fritt om det som man anser ska regleras rörande verksamheten och ägarstrukturen. Många rekommenderar att man skaffar det när man är två personer som startar ett AB och som ska dela helt och hållet på ägandet i bolaget. Risken finns annars att oenigheter mellan de två som driver verksamheten kan göra det omöjligt för företaget att drivas vidare.

Vad bestämmer man om i ett aktieägaravtal?

Exakt vad ett aktieägaravtal innehåller varierar. Exempel på vanliga saker som kan finnas med är som följer:

  • Utlösen vid dödsfall
  • Rösträtt
  • Konkurrensförbud
  • Konkurs
  • Sammanträda inför stämma
  • Finansiering vid utlösen
  • Tvist
  • Enskild egendom
  • Rätt att vara styrelseledamot

Som nämnt ovan, finns det dock en mängd andra saker som kan avtals. Till exempel kan man komma överens om vad som ska hända ifall en utomstående aktör vill lägga bud på en stor del, eller samtliga, av företagets aktier.

Det är inte ovanligt att avtala om så kallad drag-along, det vill säga att en majoritetsägare som vill sälja sina aktier kan tvinga andra att göra det, till samma villkor.

Inte offentligt

En bolagsordning blir en offentlig handling som ska skickas in till Bolagsverket för registrering. Styrelsen ska sedan arbeta efter den. Riktigt samma sak är det inte med aktieägaravtal. De är inte offentliga och ska inte heller registreras hos någon myndighet eller liknande. Här finns stort utrymme att avtala om det som gäller mellan olika aktieägare, vilket det alltså inte finns samma möjligheter till om man väljer en bolagsordning.

Reglerar arbetet i mer eller mindre grad

Ett aktieavtal reglerar arbetet. Att avtala om vilka som är delägare, vad deras ansvar är, och vem som ska göra vad (och när) kan vara mycketviktigt att ha för framtiden. Även att delägarnas befogenheter avtalas om, kan påverka det dagliga arbetet i stor utsträckning. Har någon rätt att göra ett inköp utan att fråga de andra? Eller får det bara vara mindre inköp i sådana fall?

Även andra delar av arbetet, som är av större natur, kan man ha med i ett aktieägaravtal. Det kan till exempel handla om beslutsfrågor som rör försäljning och marknadsföring, men också villkor som är relaterade till exempelvis nyemissioner.

Vägledande vid oförutsedda händelser

Vad händer om någon av delägarna blir sjuka, eller av annan anledning inte kan vara delaktig mer i verksamheten? Genom ett aktieägaravtal kan ni vara förberedda för om så skulle ske. Vidare kan ni avtala om vad som händer om någon vill hoppa av. Det är inte ovanligt att man skriver in att den som hoppar av inte får konkurrera med företaget, till exempel genom att starta ett nytt bolag i samma bransch.

Likväl bör det stå med om vad som händer ifall någon bryter mot avtalet. Som nämnt lite högre upp i den här texten kan det vara till stor hjälp att skriva ned vad som händer om det blir en tvist mellan delägarna. Genom att det står hur ni löser tvisten – så kan den lösas på bästa möjliga vis – på ett sätt som alla har enats om. Läs mer om aktieägaravtal här: https://aktieägaravtal.net

Se till att säkra dina investeringar

25 jun 2019

Är du i den lyckliga sitsen att du har pengar över och behöver se till att de inte bara går åt till konsumtion, utan att de förräntar sig och växer? Att sätta dem på bankkontot är verkligen inget alternativ. Där händer absolut ingenting. Vill du ha en bra ränta är det private banking som du bör vända dig till. Varför det är så, ska vi ta upp här.

Vad är Private Banking?

Private Banking är ett samlingsnamn för investeringar som du får råd av, och får på så sätt en "egen" bankman som håller ett öga på aktiemarknaden åt dig. Denne någon ska se till så att dina pengar förräntar sig – om denne någon är en duktig finansiell rådgivare, vill säga. Här finns tyvärr en del märkliga typer som vill utge sig för att vara duktiga. Finansinspektionen är den myndighet som ser till att inte marknaden blir värsta Vilda Västern utan hålls fri från allehanda skojare. Du bör förstås syna den som vill bli din privata och finansiella rådgivare. Framför allt för du se på den personens historia och ta reda på vad denna rådgivare har lyckats med tidigare. Ofta marknadsför de sig med att visa på olika tabeller och diagram på vilka deras produkter som har lyckats bra. Här gäller det att använda sig av det sunda förnuftet – och trots allt räkna med att det alltid innebär en viss risk när man ger någon annan möjligheten att placera ditt kapital. Bäst är ju om du själv ser till att sätta dig in i hur det hela fungerar.

Varför aktier ger bäst ränta

Att spara pengarna på banken ger absolut ingenting. Även att placera kapitalet i fonder ger en mycket låg tillväxt. Den bästa tillväxten har aktier – sett över tid. Att placera kapital i aktier som du tänker dig använda under de närmaste åren, lönar sig absolut inte. Ska du placera kapitalet i aktier bör du låta dem få chansen att växa under flera år. Det är då du kan se tillväxten i aktierna, och det är absolut det bästa sättet att få dem att växa. Här gäller det att ha is i magen och låta kapitalet ligga kvar i de aktier som du, eller din finansiella rådgivare anser är bra. Här finns flera olika företag som har över tid haft en otrolig framgång och tillväxt. Vi har de stora och trygga företagen som verkar inom svensk skog- och pappersindustri, kläd- och möbelindustri. Här är aktierna billiga och utdelningen medelstor. Här finns även de dyrare uppstickarna inom svensk företagsamhet som har bättre utdelning men höga risker, såsom Spotify och datorspelstillverkare. Allra bäst är den amerikanska aktiemarknaden. Allt detta och lite till lär du få veta om du frågar en finansiell rådgivare och får veta mer.

← Äldre inlägg