Tips för att anställa rätt personal

Ett kvitto och bevis på att verksamheten man driver går bra är då man kommer till den punkt då man fullständigt drunknar i jobb. Det vill säga – då det blivit dags att ta nästa steg, då man inser att man inte längre klarar sig själv – eller med den nuvarande personalstyrkan – och måste anställa en ny person – eller flera stycken. Något som må låta lätt – men som i praktiken kräver väldigt mycket jobb.

Vi kommer här att bortse från alla lagar-, regler och andra viktiga saker som rör en nyanställning – de förutsätter vi att du kan. Istället så ska vi fokusera på att du verkligen hittar rätt. Felet många gör är att man anställer fort, ogenomtänkt och helt fel person (för den platsen) och således kommer att förlora på det beslutet, både ekonomiskt och sett till tiden man ”kastat bort”.

Innan vi ger våra råd så ska vi dock komma med ett annat tips vid anställningar. Vi sa att det kommer att krävas tid från din sida och att det handlar om stor ansträngning för att hitta rätt. Därmed inte sagt att du måste lägga ner tiden i fråga. Nej, det finns rekryteringsföretag som sköter den biten åt dig och som dels använder sig av headhunting (inte alls så dramatisk som det låter; man hittar helt enkelt en person vars egenskaper och meriter stämmer in på det du eftersöker) och dels sköter alla intervjuer å dina vägar. Du kommer enbart att presenteras för, så att säga, creme de la creme och delta vid slutintervjun. Ett lätt sätt att slippa den nödvändiga ansträngningen.

 

 

 

Några tester vid rekrytering

 

Då det kommer till att nyanställa så anser vi att det finns några viktiga punkter som leder till ett bättre resultat i slutändan. Vi tar dessa steg för steg och enligt följande:

 

  1. Ta dig tid att jämföra. Du ska inte titta på ett enda CV – du ska titta på flera, flera stycken. Kort och gott, du ska avsätta tid att läsa för att skaffa din en större möjlighet att jämföra. Här gäller det naturligtvis att annonsera korrekt också. Lägger du ut en annons på arbetsförmedlingen (inget ont om dem) så kommer du förmodligen att drunkna i ansökningar. Lägger du ut krokar på annat håll – i dina nätverk, i branschtidningar och bland kollegor och konkurrenter (faktiskt!) så kommer de ansökningar du får att vara mer anpassade efter vad du söker efter för typ av person samt vilka meriter denne bör ha.
  2. Gör intervjuer: återigen – ju fler, desto bättre. Ta dig tid och ha gärna med dig ytterligare en person vid din sida (någon som du litar på) och låt denne göra en egen bedömning. Gör upp frågor i förväg och var flexibla om intervjun skulle ta en annan väg.
  3. Följ upp. Träffa personerna ytterligare – minst – en gång och här kan du med fördel ha förberett några enkla tester. De flesta företag idag använder sig tester vid rekrytering där allt från personlighet till kompetens och problemlösning sätts på sin spets hos den sökande. Vi anser att ett arbetstest är viktigast och att de flesta andra testerna kommer att få sina svar vid intervjuerna samt vid nästa punkt.
  4. Referenser och rekommendationer: ring till tidigare arbetsgivare och hör dig för om den sökande. Naturligtvis så bör du ta allt med en nypa salt (det kanske ligger en konflikt bakom deras avslutade samarbete), men det brukar ändå stämma överens ganska väl med verkligheten. Klarar den sökande press, klarar han/hon stress, passar hon/han tider och finns det någon egenskap som inte kommit fram i det personliga brevet som du bör veta om? Ring och hör dig för.
  5. Ett sista möte: här diskuterar ni allt från löner, anställningsvillkor, förväntningar, arbetsuppgifter och andra viktiga saker. Stäm av, kom överens och skriv på. Välkommen till företaget!