Så bör takläggare arbeta med Facebook
Den som söker på Google efter takläggare i Stockholm kommer snabbt hitta ett stort utbud av takläggare. Väljer man att söka på via Eniro.se anger denna företagssökning att det finns över 200 företag i Stockholm.
Den som istället väljer att söka på Facebook kommer minst sagt bli besviken. Av dessa 200 företag är det ytterst få som är aktiva på Facebook. Bland de som nämns på Googles första sökresultatssida var det i feb 2017 enbart 2 företag som kunde hittas på Facebook. De flesta anser alltså att man inte behöver synas där medan de två som fanns i stort sett enbart la ut reklambudskap om ”Vi byter ditt tak” eller ”Rekommendera oss och få biobiljetter”.
Ser man på antalet Gilla-markeringar på dessa inlägg så är det relativt få. Inläggen har även delats i mycket liten utsträckning. Tyder detta på att de 80% som valt att inte synas på Facebook har valt rätt – dvs. det är inte en kanal som man bör satsa på? Inte alls. Man bör bara arbeta med sin företagsprofil på Facebook på ett tydligare sätt.
Möt kunden – Som i butiken
Om en person i Stockholm vill ha hjälp med att lägga om taket (eller lägga nytt tak) kommer personen att kontakta en takläggare. Man förväntar sig då få råd och hjälp om vad man bör tänka på, val av material osv. De som möter en takläggare som enbart säger ”Köp av oss – vi är billiga” eller ”Nu får du biobiljetter på köpet” kommer snart att välja ett annat företag. Det upplevs helt enkelt inte tillräckligt seriöst. Detta eftersom man förväntar sig ett personlig bemötande av en person som ska ”hjälpa” istället för att ”sälja”.
Samma approach bör man som företagare har på Facebook. Detta just eftersom Facebook upplevs som en ”personlig” kommunikation. De företag som därmed pumpar ut reklam via sin Facebookkanal kommer inte få många följare. Man uppskattar inte reklamen i en kanal som i övrig känns personlig och innehållsbaserad.
Men vad skulle hända om en takläggare valde att anpassa sin Facebookprofil till vad kunderna efterfrågar? Om man istället för reklam skulle skriva och referera till projekt, lagändringar och tips. Om man istället för att skriva ”gilla oss och få en biobiljett” välja att bara skriva ”Idag lottar vi ut biobiljetter till alla som vill vara med”.
Det handlar om att backa ett steg. Att ge kunden ett mervärde och därmed även en orsak till att följa just denna takläggares profil. Det är då som delningarna kommer automatiskt och betydligt fler kommer att Gilla sidan.
I och med att 80% av takläggarna i Stockholm står utanför Facebook finns en stor potential för de som faktiskt väljer att synas via denna marknadsföringsväg. Självklart tar det tid att bygga upp en profil som uppskattas av besökarna men som med all marknadsföring handlar det om att jobba långsiktigt. Den dag som besökarna väljer att ställa relevanta frågor via Facebook och företaget kan visa upp sin kunskap i svaren kommer tiden som lagts ner minst sagt betala tillbaka sig.
Andra inlägg
- 3PL – tredjepartslogistikens potential för snabba lösningar
- Solcellsparkens roll i modern energiproduktion
- Revisorernas oumbärliga roll för bostadsrättsföreningars stabilitet
- Städat och fint med kontorsstädning i Stockholm
- Solceller - Enastående investering för företag
- Smart kassasystem för restaurang
- Dekor för invändigt och utvändigt
- Fastighetsautomation - skydd och säkerhet i din fastighet
- Hyra tomt som företag i Stockholm
- Trygg och alltäckande fastighetsförvaltning i Stockholm