Varför har vi kickoffer? Hur bidrar de till effektiva möten?

Dom flesta har varit deltagare på någon, vissa med ett tydligt syfte och andra utan. Men varför har vi kickoffer? Hur bidrar de till effektiva möten? 

En kickoff anordnas ofta i samband med att ett nytt stort projekt ska börja eller helt enkelt för att ett nytt år är på gång. Vad är då syftet och vad är det som gör att man använder sig av den här metoden? Det reder vi ut här. 

Kickoffens syfte 

En kickoff anordnas som sagt oftast i samband med att ett nytt projekt ska påbörjas. Alla som ska arbeta med det samlas och får ta del av företagets syn på det hela. Vad är syftet med det nya projektet och vilka mål är uppsatta? Vad förväntas av dom anställda och hur ska arbetet fördelas? 

Det finns mycket att gå igenom och har man samlat alla för en kickoff hinner man dels göra allt detta men man får också tid att skapa en känsla inför projektet. När samtliga inblandade har förstått syftet och målet förmedlas också en slags förväntansfullhet och det kommande arbetet bli mer effektivt. Man kan mer eller mindre förvänta sig att alla inblandade kommer jobba åt samma håll, istället för att det blir spretigt och otydligt.  

Engagemang redan från start 

När man träffas tillsammans och går igenom syften, mål, en plan för hur man ska nå dit och annat nödvändigt inför vad som komma skall, blandat med roliga aktiviteter, samtal, fikastunder och så vidare så bygger man en bra grund. Att tidigt bli involverad i ett projekt där man direkt får veta sin roll och vad som förväntas av en gör att dom allra flesta blir mer kreativa och engagerade. 

Dom roliga aktiviteterna som anornas under en kickoff brukar vara en riktigt bra motivationshöjare vilket i sin tur också leder till ett större engagemang för arbetsuppgifterna. 

Positiv företagskultur 

En kickoff är inte bara till för att gå igenom ett kommande projekt eller verksamhetsår, det är också ett tillfälle att skapa en positiv företagskultur. Många föredrar att få in någon form av rolig aktivitet vid tillfället – det kan vara alltifrån att laga mat tillsammans till att ha en femkamp. 

Gruppen får arbeta tillsammans vilket gör att många kanske lär känna varandra på ett helt nytt sätt. Genom att lära känna varandra och vilka olika egenskaper olika personer har gör att man arbetar bättre tillsammans. Man lär sig om varandras styrkor och svagheter och kan arbeta mer effektivt som grupp. Är det något som är viktigt för ett framgångsrikt företag så är det just det – att teamwork fungerar. 

En annan sak som bidrar till en positiv företagskultur är att man som chef vid ett sånt här tillfälle får möjlighet att mingla runt för att prata med anställda på ett mer avslappnat sätt än vad man kanske gör under arbetstid. När anställda kommer nära och känner sig sedda av chefer och ledning för det många positiva effekter till företaget, både på kort och lång sikt.

Behöver du en konferensanläggning till företagets kickoff så kan vi varmt rekommendera: https://www.konferensdalarna.nu

8 Nov 2019