Ny digital skylt i butiken

Jag har skaffat en ny digital skylt till butiken. Äntligen, ska tilläggas. Problemet för mig är att jag tidigare haft problem med att nå mina kunder med nya erbjudanden, nya kampanjer och ny information. Att ställa om från en vecka till en annan har varit ytterst tidskrävande och tagit mycket i anspråk.

Man har ofta fått åka till butiken under en söndagkväll enbart i syfte att ändra information och göra klart inför veckan. Timmar som inte kommit tillbaka - men som varit nödvändiga att lägga ner. Numera, i och med den nya digitala skylt som jag investerar i, så slipper jag detta.

Jag behöver inte åka till butiken och ändra allting: det går att göra från mitt eget hem. Nu har detta projekt endast några veckor under bältet, men hittills så måste jag säga att allting varit över förväntan. Jag behöver inte åka iväg i tid och otid för att uppdatera, hjälpa till och vara på plats i butiken. Behöver vi göra snabba ändringar så kan antingen jag eller personalen sköta detta via några snabba uppdateringar via en dator.

Bättre kundupplevelser och rakare kommunikation

Digitala skyltar öppnar nya möjligheter också. Tanken är att vi ska köpa in några fler och använda dessa både för intern och extern kommunikation. Kunderna ska kunna gå fram till skylten och snabbt få information om kampanjer och erbjudanden - mina anställda ska kunna kommunicera tydligare genom att vi har andra digitala skyltar i lokalerna. På så sätt så kan vi skapa ett positivt kretslopp där flödet i butiken blir bättre och där både personal och kunder på ett tydligare sätt kan navigera sig fram till det man behöver - oavsett vad detta är.

Det jag kunnat se hittills är att kunderna verkar vara mer avslappnade i samband med att de handlar. De spontana köpen har definitivt ökat som en följd av att vi på ett tydligare sätt kunnat rikta vissa erbjudanden direkt i dörren och den nya digitala skylt som finns i butiken har dessutom bidragit till en ökad försäljning.

Jag har läst på lite kring detta och sett att kunder gör ungefär 80% av sina inköp på känsla. Det här har definitivt bekräftats av vår digitala skylt.

Vi ska köpa in fler digitala skyltar

Idéen om en digital skärm då? Jag har länge varit trött på att köpa in reklam och betala för olika affischer som ska bytas ut varenda vecka. Inte sällan så har dessa också varit skrivna på fel sätt - fel typsnitt, undermålig svenska och stavfel - och, som sagt, så har jag varit tvungen att lägga ner en massa tid på att sätta upp dem.

Den digitala skylt som numera finns i vår butik kom dit som en följd av att jag och min fru besökte en lokal restaurang. Då vi gick in genom dörren så möttes vi av en digital skylt där menyn fanns skriven. Det gjorde att vi i lugn och ro kunde stå och bestämma oss för vad vi ville äta medan vi stod i kön. Restaurangen hade dessutom varit smarta och skrivit ned sina speciella erbjudanden och naturligtvis så kunde varken jag eller min fru motstå dessa.

Då vi väl fick vår mat så kände jag instinktivt att steget från restaurang och min egen butik inte alls var så långt - en digital skylt skulle kunna effektivisera min egen verksamhet också. Jag hörde mig för med restaurangägaren om vilken leverantör han valt, vilka fördelar - och eventuella nackdelar han upplevt samt vad kostnaden låg på. Man kan tryggt säga att jag bestämt mig redan då vi satte oss i bilen. Redan nästa dag så tog jag kontakt med några olika leverantörer av digitala skyltar och här är vi nu.

Möjlighet att sälja annonsplats

Framtiden ser jag ljust på. Jag har redan nu fått intresse från några lokala företag som vill använda min digitala skylt för att skapa reklam för sin verksamhet. Det är något som i så fall, med lätthet, skulle finansiera de skyltar jag planerat att köpa in framöver.

Summa summarum: Driver du en butik, en verksamhet eller en restaurang där du hela tiden - fysiskt - träffar kunder så är definitivt en digital skylt något som kommer att skapa ett mervärde. Läs mer om digitala skyltar på denna webbsida: https://4sign.se/ 

13 nov 2020