Marknadsför du dig tillräckligt smalt?
Inom marknadsföring handlar det bland annat om att nå exakt rätt målgrupp eftersom effekten av marknadsföringen då blir betydligt bättre. Att ett företag som säljer barnböcker gärna når fram till småbarnsföräldrar är ett tydligt exempel. Men helt lätt är det inte alltid att veta vilken som är målgruppen och inte minst när det gäller lokal marknadsföring av tjänster. När det kommer till tjänster och lokal marknadsföring är det viktigt att välja ett lagom stort område att marknadsföra sig emot. Det är på denna punkt som en del företag tänker för stort.
Så gör ett företag i Stockholm
Ett företag i Tyresö säljer markiser, persienner och andra solskydd. Till viss del säljer de produkterna via E-handel men många som köper markiser vill se dem på plats, känna på tyget och prata med säljare. Dessutom uppskattas det ofta om någon kan komma ut och montera dessa. Därmed väljer många att söka efter och åka till företaget på Tyresö istället för att beställa via deras E-butik. När de vill göra en lokal marknadsföringskampanj är frågan om de ska vända sig till hela Stockholm eller bara mot de som bor på Tyresö. Detta gäller inte minst gällande Adwords och marknadsföring på Google då det tydligt kan anges att man riktar sig till personer inom ett specifikt område. De som bor på Tyresö kommer till stor sannolikhet inte söka på internet efter Markiser i Stockholm då det kan ta över en timme att ta sig från ena ändan av Stockholm till den andra delen. Skulle de få fram återförsäljare som finns över en timme bort så är det ju inte ett alternativ. Då är chansen större att de söker efter Markiser i Tyresö.
Marknadsför dig lokalt
I storstäder handlar det alltså inte enbart om att marknadsföra sig mot stadens invånare utan just korrekt del av staden. Detta till skillnad mot om företaget hade sålt markiser i exempelvis Sundsvall där det tar betydligt mindre tid att ta sig till olika delar i staden.
Självklart finns en brytpunkt när man bör rikta marknadsföringen mot en del av staden eller hela staden och det svåra är att hitta denna brytpunkt. I Stockholm är det däremot tydligt att marknadsföring mot specifika delar av staden är mer effektivt. Den som vill köpa en soffa åker inte runt i hela Stockholm utan besöker de närmsta återförsäljarna av soffor. Den som vill köpa markiser kommer göra det i den lokala butiker osv. Detta åtminstone om den lokala butiken har marknadsfört sig så mycket att invånarna vet att den finns. Läs mer om företaget som säljer markiser i Tyresö här: http://www.markisertyresö.se.
Andra inlägg
- 3PL – tredjepartslogistikens potential för snabba lösningar
- Solcellsparkens roll i modern energiproduktion
- Revisorernas oumbärliga roll för bostadsrättsföreningars stabilitet
- Städat och fint med kontorsstädning i Stockholm
- Solceller - Enastående investering för företag
- Smart kassasystem för restaurang
- Dekor för invändigt och utvändigt
- Fastighetsautomation - skydd och säkerhet i din fastighet
- Hyra tomt som företag i Stockholm
- Trygg och alltäckande fastighetsförvaltning i Stockholm