Liveshopping – lika effektivt i dag som tv-shop var på 80-talet

Liveshopping skulle kunna kallas för ett uppdaterat tv-shop. Och det är minst lika effektivt nu som det var på 80- och 90-talen. Om inte ännu effektivare.

Det här kommer låta som en mystisk sak för många ur generation Z. Men när millennials var små, befann de sig ibland i följande situation: Det enda som fanns att titta på på TV var TV-shop. Ett otroligt långt reklaminslag, där tittaren enkelt kunde köpa det som förevisades genom att ringa in. För en generation som är uppvuxen med internet låter det kanske helt obegripligt.

Men att något som kallas för liveshopping håller på att slå igenom hos just Gen Z är däremot inte något som är obegripligt för millennials. Det var nämligen riktigt roligt att (i hemlighet) sitta och kolla på de där produktuppvisningarna och programledarnas mjuka försäljningspitchar. Så det är inte konstigt att konceptet nu gör comeback.

Liveshopping boostar sales för varumärken och influencers

Självklart ser ett koncept för live shopping i dagens samtid mycket annorlunda ut än vad TV-shop gjorde på 80- och 90-talen. Men grunden är densamma. Och det är precis lika effektiv marknadsföring nu, som det var då. Till och med greppet att använda sig av kända profiler påminner om forna tiders TV-shop.

Med en skillnad: i dag är det inga avdankade stjärnor som gör reklam live on TV. Tvärtom är liveshopping något som riktigt framgångsrika influencers ofta syns i, som till exempel Elsa Billgren och Sofia Wood. I kombination med varumärkessamarbeten kan liveshopping ge affärerna en riktigt bra boost. För publiken upplever det sevärt.

7 Oct 2022