Laddstationer gör livet enklare för elbilsägare

Flera företag har idag ett nätverk av laddstationer. Det finns även privata aktörer och kommuner som aktivt jobbar för att erbjuda laddning på olika ställen runt om i Sverige och Europa.

I Sverige finns det cirka 2000 laddstationer och 9000 laddningspunkter, mellan 80% till 90 % är privata laddstationer, medan det finns en liten andel publika laddstationer. De flesta laddstationerna finns i anslutning till privata parkeringsplatser, arbetsplatser samt i anslutning till bostäder. Elbilar står oftast parkerade större del av tiden medan man är hemma eller på arbetet. Därför är laddstationer placerade strategiskt för att låta bilen laddas, oftast under natten. Enda problemet är när man ska resa långt ute på landsbygden eller utomlands. Har man en elbil så är det i sådana lägen ett måste att planera inför resan så att inte batteriet laddas ur.

Laddstationer finns inte överallt

Om man ser på Sveriges karta finns de flesta laddstationerna koncentrerade söder om Stockholm och i storstäderna. Det kan bli svårt att hitta en laddstation när man kör ut på glesbygden. Där är därför utbyggnaden i full fart. Det finns även statliga bidrag för företag och kommuner för att täcka kostnader för investeringar i laddstationer, om det inte finns några vill säga. Det är litegrann som internetutbyggnaden var för några år sedan. De flesta huvudstäderna var attraktiva för internetleverantörer. Där kunde de satsa på att bygga ut fiberoptik. Men nästan ingen investerade i glesbygden. Det finns en hel del komplicerade regler som gör att man inte kan sätta upp laddstationer överallt. Det gör tyvärr att det går långsamt att sätta upp nya laddstationer.

Det krävs fler publika laddstationer

Om man vill främja elbilsanvändningen så måste det satsas mer resurser på en infrastruktur som underlättar för dem som vill använda elbilar. Det finns redan några projekt som är på gång där Energimyndigheten har ansvaret att koordinera. Det finns planer för att sätta in laddstationer i anslutning till lyktstolpar och även parkeringsplatser. När det gäller publika laddare på avlägsna platser och i anslutning till varuhus så måste dessa ha en högre effekt eftersom bilister annars kan behöva stå i kö för att ladda sin bil. Även under resor till andra städer måste man korta ner laddningstiden genom att satsa på högre effekt, till skillnad från när man laddar hemma. Man arbetar för att Sverige och Europa ska ha ett heltäckande nätverk av laddstationer. Det kommer att underlätta resor genom hela Europa med elbil.

30 okt 2020