Hur får man fart på firman?

Firman är väl fungerande men den går inte så bra som du önskar trots en bra produkt. Du som har egen firma känner igen problemet. Den troliga orsaken är att firman behöver synas mer, att marknadsföras för att bli sedd. Vad finns det för effektiva sätt att göra det på? Det finns såklart många och det beror såklart även på vilken bransch det handlar om.

Marknadsföring

Marknadsföreing är A och O fär att lyckas med sin verksamhet. Synd du inte finns du inte. Det spelar ju ingen roll om du har världens bästa produkt om inget vet om den, eller hur? Men det är inte helt lätt att synas. I dagens samhälle trängs enorma mängder information om utrymmet i det det offentliga rummet dygnet alla timmar.

Stor konkurrens

På TV, i radio, på gator och torg, på husens fasader och för att inte tala om i våra mobiltelefoner! Och man vet ju själv att man kan bli väldigt trött på all reklam och alla intryck. Alla vi att du ska köpa just deras produkt eller tjänst eftersom den naturligtvis är den bästa som går att få.

Konsten att hitta sin målgrupp

Nyckeln är att rikta sitt meddelande mot den målgrupp som man tror skulle vara intresserad av den egna produkten eller tjänsten. Så det första man ska göra att är komma fram till är vilka som kan tänkas vara intresserade av produkten man erbjuder. Sedan ska man göra analysera den målgruppen noga för att lära sig mer om hur de tänker, vad de har för intressen och hur de fungerar. Det brukar kallas målgruppsanalys. Är det en produkt ämnad för alla blir det förstås svårare eftersom alla vi människor är olika. Men är det en mer nischad produkt eller tjänst blir det enklare. Är det en "smal" produkt som är tänkt för till exempel kvinnor mellan 18-25 eller för män mellan 40-50 behöver man identifiera hur de lever sina liv; vilka intressen de har, vilka tidningar de läser, vilka hemsidor eller bloggar de besöker och så vidare.

Gör ett företagsevent

Man kan också visa upp sin verksamhet på olika mässor och event med passande inriktning. Eller så gör man ett eget event där man kan skräddarsy upplägget helt själv. Det kan vara att bjuda in kunder och branschfolk och visa upp sina produkter och sin verksamhet. Ett bra tips är att ta hjälp av en erfaren eventbyrå för att få all tänkbar hjälp för att få till ett framgångsrikt event.

22 sep 2019