Blogg

Näringslivet i Sollentuna

14 dec 2018

Planerar du att flsollentuna stationytta till Sollentuna och starta en verksamhet? Eller är du redan boende i kommun, och går i tankarna om att starta upp ett företag? Sollentuna själva kallar kommunen för en av landets mest företagsvänliga. Det här beläggs med att hänvisa till en andraplats i Svenskt Näringslivs rankning av det lokala näringsklimatet i landets samtliga 290 kommuner. Två år i rad, dessutom.

Stora geografiska fördelar med Sollentuna

Sollentuna har en del geografiska fördelar. Åtminstone om man väntar regelbundna internationella gäster. Arlanda ligger relativt nära och även Bromma flygplats, som ligger på norra sidan om Stockholm, precis som den här kommunen gör.

Närheten till Arlanda kan kanske inte utnyttjas av alla branscher. För någon som jobbar med golvslipning eller annat hantverk till exempel, har man kanske inte särskilt många internationella gäster. Undantaget kan kanske vara om man är en del av ett större internationellt företag som erbjuder golvslipning som tjänst.

Men även för den som arbetar med golvslipning är kommunen gynnsamt belägen. Med bil tar det inte mer än 20 - 25 minuter (eller till och med en kvart, om det inte är någon trafik) in till Stockholms centralstation. Den som jobbar med tjänster här, till exempel just golvslipning, har alltså en stor kundbas att arbeta med. Även om det är närmare två mil mellan centrala Stockholm och Sollentuna tar det alltså inte mer än ungefär 20 minuter med bil. Således kan man nå många människor utan att behöva lägga på absurda resekostnader, som kunderna gärna inte betalar.

Nära från E4 till kommunens centrum

Att E4:an ligger relativt nära kommunens centrum har sannolikt en god inverkan på näringsklimatet. Det är enkelt att ta sig hit, och det är enkelt att ta sig tillbaka dit man kom ifrån. Nackdelen kan just vara under rusningstid. När trafiken är tät blir olyckorna fler, och den som pendlar den här sträckan känner mycket väl till att det kan vara långa köer under rusningstiderna.

För den som ska starta upp en ny verksamhet finns, som i så många andra kommuner, NyföretagarCentrum. Hit kan man gå för att få rådgivning och hjälp i uppstartsfasen. Det kan också passa att gå hit om man är egenföretagare sedan ett tag tillbaka, men känner att man behöver hjälp att expandera verksamheten.

Samtliga rådgivare har varit eller är egna företagare själva. Med det sagt har de lite olika bakgrunder. Nyligen har man till exempel välkomnat en ny rådgivare som är civilekonom och har flera års erfarenhet från chefspositioner, konsultarbeten, egna verksamheter och styrelsejobb.

En annan tjänst som kommunen erbjuder är att man kan få besök av en så kallad energicoach. Det här innebär att en person från kommunen besöker verksamheten och ger råd kring hur företagets energi kan brukas på ett mer effektivt sätt. För någon som till exempel arbetar med golvslipning kan man ges en helhetsbild av hur mycket ström inventarierna förbrukar. Fördelen med det här är, enligt kommunen, att man kan sänka sina energikostnader och därmed också klimatpåverkan. De menar också att det är bra för varumärket att visa att man jobbar med hållbarhet.

golvslipningsollentuna.se är ett exempel på ett företag som har en framgångsrik verksamhet i kommunen. 

När du ska ta emot kunder på kontoret

13 dec 2018

Är du i den positionen att du behöver ta emot kunder på kontoret? Då vet du säkert att det inte går att ta empt kunder om det inte ser bra ut på företagets kontor. Beroende på inom vilken bransch som du arbetar och vilka slags kunder, samt vilket intryck som du vill ge dina kunder, bör du inreda ditt kontor. Du vet väl att väggar och golv, och möbler talar till oss? Hur du fräglägger, tapetserar och väljer att möblera i kontoret, kommer du att påverka dina kunder på olika sätt. Psykologer har försökt kartlägga hur de olika färgerna påverkar oss.

Det sägs att olika färger påverkar oss på olika sätt. Här tänker vi att vi människor styrs av det psykologer brukar kalla för "reptilhjärnan". Enligt sajten psykologisktvetande.se så påverkas vi olika på olika färger. Här nämner vi några exempel på det.

Rött

Många associeras röd färg med kärlekens färg, och passionens. Samtidigt kan den röda färgen trigga igång vreden, irritationen, men i bästa fall aktivera oss. Rött kan förbättra vår prestation. Rött kan även avskräcka våra "fiender" vilket indikerar att vi känner rädsla inför färgen rött.

Gult

Gult associeras med solen, och därmed glädjens färg. Gult sägs kunna ha en uppiggande färg, liksom den röda färgen som också finns i solens varma strålar. I hinduismen symboliserar gult gudarna Vishnu och Krishna, medan de hinduiska munkarna bär saffransfärgade dräkter som representerar avhållsamhet.

Orange

Orange, som ju är en "systerfärg" till både rött och gult, associeras till känslosamhet och andra positiva känslor. Av tradition, har man sett orange som en lugnande färg. Därför har åtsminstone räddningstjänsten i Sverige oranga kläder när de arbetar.

Grönt

Många associerar grönt med harmoni och natur. Grönt kan även ha en lugnande effekt och gör oss fokuserade på det som vi ska göra. Att man säger "grönt är skönt" är kanske ingen tillfällighet.

Blått

Den blå färgen associeras med pålitlighet och intelligens. Blått kan ha en lugnande effekt, samtidigt som den kan kännas kall. Ett helt blåmålat rum kan upplevas som kyligt och svalt.

Lila

Den lila färgen kan förknippas med kreativitet och mystik, det sägs att den gör oss kreativa. den förknippas även med makt. Därav inte så konstigt om kyrkans män med makt, bär lila, alla biskopar till exempel har lila dräkter.

Svart

Den svarta färgen associeras med mörker, död, sorg, det okända och farliga. Samtidigt kan den ha en lugnande effekt på människor. Den gör oss stilla och dystra till sinnes.

Vitt

Vitt associeras till oskuld och renhet. Den kan även få oss att känna respekt och högtidlighet. Det är alltså inte så konstigt att brudarna bär vitt på sitt bröllop då den vita färgen symbolerar oskulden. 

Behöver du en inredare som tar med alla dessa psykologiska aspekter då de inreder? Läs då mer här.

Arbetsmiljön viktig för framgångsrika företag

2 dec 2018

Är du arbetsgivare, eller företagsledare? Känner du att det när det kommer till olika krav som arbetatagare kan ställa på sin arbetsplats så är du okunnig och inte vet hur du ska hantera det? Då kan det vara bra att gå en arbetsmiljöutbildning som hjälper dig på traven framåt. Varför är det viktigt då? Dels för att lagen säger att arbetstagare har vissa rättigheter när det kommer till arbetsmiljö och dels för att det är bäst för företagen själva att se till att arbetstagarna trivs och har de bästa tänkbara förutsättningarna för att lyckas i sitt arbete. Här går vi kort igenom det som en bra arbetsmiljöutbildning kan och bör ta upp.

Lagar om arbetsmiljön

Det finns en hel del lagar om arbetsmiljön som alla arbetsgivare måste följa. Det är skrämmande lite som alltför många arbetsgivare känner till när det kommer till arbetsmiljö, vad arbetsgivare får göra och inte göra. Särskilt på mindre företag, är det många företagare som inte har satt sig in i till exempel LAS; lagen om anställningsskydd, men även vilka lagar och vad lagarna säger om arbetsmiljön. Det är därför mycket viktigt att alla som är arbetsgivare sätter sig in i vad en god arbetsmiljö innebär och vilka skydligheter och rättigheter som en arbetsgivare har när det kommer till arbetsmiljön.

Analysera risk på arbetsplatsen

Det är mycket viktigt för arbetsgivare att lära sig vad som gäller när det kommer till arbetsplatser som innebär en hög risk. Är man till exempel en chef, som inte alla gånger är ute på arbetsplatserna och ser hur arbetstagarna har det, och då heller inte vet hur arbetstagarna riskerar livet eller sin säkerhet är det viktigt att arbetsgivaren, eller chefen åker ut och tittar på arbetstagarnas arbetsmiljö. Det gäller att de kan identifiera risken för deras säkerhet.

Arbeta med rehabilitering

Har någon skadat sig på sin arbetslats, eller av andra skäl varit sjuka och ska och bör komma tillbaka till arbetet är det viktigt för arbetstgivaren eller arbetsledaren att arbeta fram strategier för dem att kunna komma tillbaka till arbetsplatsen. Tyvärr förekommer det en hel del nonchalans gentemot arbetstagare och många vill kanske hellre bli av med sjuka arbetstagare. Det får man inte, och man får heller inte frysa ut arbetstagare så att de självmant vill sluta på en arbetsplats. Allt sådant bör alla arbetsgivare veta och känna till och har lagen om arbetsmiljö att rätta sig efter. Då är det bättre för alla sådana att gå en arbetsmiljöutbildning.

Ta med personalen på roligheter

25 nov 2018

Om du är verksamhetsledare på ett företag är du även ansvarig för att se så att din personal trivs på jobbet. Här gäller det att inte slå knut på sig själv, utan förhålla sig realistisk i hur långt man som verksamhetsledare kan gå för att ens personal ska "trivas". Det finns vissa rimlighetsgränser för hur mycket en personal ska trivas. Men vissa saker kan man alltid göra varje år för att ge sin personal chansen att trivas på jobbet. Här går vi igenom några av de aktiviteter som en VD, personalschef eller en verksamhetsledare kan göra med sin personal. 

Företagsevent

Man kan alltid satsa på olika slags företagsevent, såsom teambuilding. Då kan man göra olika aktiviteter som syftar till att personalen gör olika övningar tillsammans. Då kan man till exempel har Femkamper, ha Teambuildingsövningar eller bara ha roligt som att ha en gemensam Paintball, Gokart eller något annat so enar gruppen.

Utbildningar och konferenser

Det är en bra sak att utbilda personalen. Här finns olika utbildningar att satsa på, beroende på vad det är för slags verksamhet man arbetar med. Det är på samma sätt med konferenser. Allt som gör att personalen kommer vidare i sitt yrke är bra för dem själva, liksom för resten av företaget.

Kick-off

Att starta ett verksamhetsår med en kick-off är alltid bra. På det sättet känner personalen att de är villiga att ge det där lilla extra som kanske behövs för att alla ska må bra och vilja arbeta för att företaget ska gå framåt. En kick-off är ett sätt att visa att företaget satsar på sina anställda.

Paintball

En paintball är roligt för dem som gillar lite spänning i tillvaron. För dem som är lite testosteronstinna är paintball en ganska lagom och tuff match att ge sig in i för att de ska ha roligt. Får personalen spela lite paintball får de göra av med lite överloppsenergi. Det kan vara 1000 gånger roligare än att spela e-sport på datorn. Är man bara lite intresserad av att springa i skogen och "leka" krig, är paintball aktiviteten för dem. Här kan du läsa mer om ett företag som arrangerar paintball i Stockholm.

Andra verksamheter som är bra för att ena en personalgrupp kan vara Femkamp, Gokart forsränning, vattenscooter eller varför inte provåka med ett riktigt vrålåk och få provköra en Ferrari sportbil? En vinprovning med tillhörande mat är andra bra tips på event för företagets personal.

2 vanliga ledarstilar och hur de upplevs

15 nov 2018

När du går in som nytillträdd chef så är det inte ovanligt att få genomgå ett program för ledarutveckling. I många av dessa får man lära sig om ledarstilar, dels för att förstå sig själv bättre men också för att förstå sin omgivning. När du ser hur vanliga ledarstilar fungerar så kommer du lättare att kunna hantera olika situationer och även möten med andra chefer och ledare på samma företag. Här går vi igenom två vanliga ledarstilar som nämns i många utbildningar, litteratur och program för ledarutveckling.

Värdebaserat ledarskap

En tydlig trend de senaste åren har varit att man ska fokusera på värdebaserat ledarskap. Från att prata om att visa vägen och peka med hela handen går nu många chefer igenom program för ledarutveckling och börjar prata om värderingar. Med den här formen av ledarskap så gäller det dels att förstå vad som driver en själv framåt men också att se vilka värderingar som prioriteras högst i teamet. Många företag lyfter fram verksamhetens gemensamma värderingar och visioner som ett medel och inte bara ett mål. Några vanliga upplevelser kring det här ledarskapet är:

  • Det kan upplevas toppstyrt, nu ska vi fokusera på den här värderingen och arbeta mot den. I grunden går det inte att tvinga människor till nya värderingar utan de behöver finnas där naturligt.

  • Lite flummigt och svårt att ta på. En värdering som grund för att prioritera när man arbetar med hårda fakta och beräkningar kan vara en svår ekvation för många.

  • Om företaget är tydliga med sina värderingar, ledaren likaså och medarbetarna känner för samma saker som verksamheter tror på så kan arbetsmoralen vara hög och framgången stor.

Auktoritärt ledarskap

Ett lite mer klassiskt ledarskap som många har stött på är det auktoritära ledarskapet. Om du går en utbildning inom ledarutveckling så kan den här ledarstilen ofta målas upp som en nidbild för dåligt ledarskap och hur man gjorde förr i tiden. En äldre man som pekar med hela handen och tror sig veta bättre än de experter som han själv har anställt. Samtidigt så är en auktoritet inte alltid något negativt utan snarare en person som man lyssnar på och i många fall ser upp till. Några av de vanliga upplevelserna kring det auktoritära ledarskapet är:

  • Gammaldags och världsfrånvänt. En specialist vill veta vart vi ska inte hur hen ska sköta sitt jobb.

  • Tydligt och respektingivande, en auktoritet som samtidigt är ödmjuk kan ofta göra det lätt att vara anställd eftersom målen är tydliga, prioriteringarna satta och manegen krattad för att göra sin insats.

  • I svåra tider kan det vara skönt att luta sig mot en auktoritet som tar de tuffa besluten och står för det.

När du behöver hjälp med administration

12 nov 2018

Känner du att det blir lite för mycket arbete med administration i ditt egna företag? Om du känner att du blir begraven i brev, både fysiska och digitala sådana, kanske du behöver lägga de sysslorna på ett annat företag? Det är ju så bra att vi alla är olika som är duktig på olika saker. Om den ena är duktig på att hålla ordning och reda, så kanske någon annan är duktig på att skapa nya saker och är kreativ. Är man av den senare sorten, kanske den egna styrkan inte ligger i att vara duktig på pappersarbete, ansökningsblanketter och sådant som ska vara inne ett särskilt datum. Det är som sagt tur att vi alla är olika och har olika styrkor som alla bidrar till ett väl fungerande samhälle.

Detta kan du få hjälp med i ditt företag

Om du har svårt att få iväg de där viktiga ansökningsblanketterna för skattejämkning eller deklarationerna eller momsbetalningarna, kan du anlita ett företag som gör allt det där åt dig. Du kan tiull exempel få hjälp med bokföring. Då sänder du in allt underlag som är relevant för bokföringen; alla inkomster, alla fakturor som behöver betalas, alla utgifter och fakturor som du antingen har fått eller själv har sänt till dina kunder. Då sammanställer de allt det och betalar in dina momsbetalningar. Sedan kan du när som helst gå in i bokföringen så att du själv ser hur din ekonomi ser ut.

Lönehantering

Du kan även få hjälp med utbetalning av löner om du har anställd personal. Det kan vara sådant som tar mycket av din dyrbara tid. Särskilt om du har många anställda, tar det mycket av din tid. Ju fler anställda som du har, desto mer tid tar det. När du väl har över 100 anställda kommer du att behöva anställa en person som har som sin uppgift att betala ut löner till alla och hålla koll på hur de har arbetat under månaden som har gått.

Bokslut och deklarationer

Sedan ska det göras bokslut och deklarationer. Det kan vara svårt att göra det på egen hand om man inte har gjort det förut. Är man oerfaren kan det lätt hända att det blir fel om man inte har gjort det innan. Beroende på bokslutet ska man ju deklarera rätta siffror in till Skatteverket.

Ekonomisk rådgivning

Om du så vill och tycker att du behöver det, kan du även få ekonomiskt rådgivning av en erfaren ekonom. Många bokföringsfirmor har även erfarna ekonomer som kan ge bra tips och råd om hur du kan få en bättre ekonomi till ditt företag, och även din privata ekonomi; hur du kan spara, betala in till din egen pension, eller hur du kan investera dina pengar bättre. Här kan du läsa mer om en sådan ekonomisk firma som kan göra dessa administrativa tjänster: http://www.löpandebokföringstockholm.se.

Varför inte ställa till med fest när det är som mörkast?

8 nov 2018

Har man ett företag som man leder kan man behöva uppmuntra personalen som man basar över. Man kan göra på lite olika vis när man vill satsa på en fest för sin personal. Antingen kan man gå ut på en restaurang och på så sätt slippa ta hand om själva mattillagningen och ta fram dryckerna. Alla beställer helt enkelt det som man själv vill äta och dricka och sedan betalar företag hela notan efteråt. Det brukar inte vara det bästa sättet att arrangera fester på då det inte gör att man håller ihop som företag, då är man endast en del av restuarangens gäster, några av alla dem som sitter på restuarangen. Sedan blir det lätt så att alla blir splittrade efteråt. Vill man hålla ihop företaget så att de som är en del av personalen mer pratar med varandra och håller ihop och lär känna varandra bättre, då är det andra alternativ som är bättre. Då kan det vara bättre att stanna kvar på företaget och i stället beställa hem caterin till exempel.

En buffé gör att alla rör på sig mer

En catering kan du egentligen beställa för hur många som helst. Man kan både beställa middag med tre, eller fyra olika rätter. Då är det meningen att personalen ska sitta ner vid stärkta linnedukar och sitta stilla medan de olika rätterna severas vid bordet. Det kan lätt bli lite stelt om man bara sitter stilla vid ett biord och äter. Sådant brukar passa bättre vids bröllopsmiddagar och liknande. Vill man i stället att personalen ska lära känna varandra bättre kan en buffé vara en bättre idé då alla blir tvungna att resa sig upp och gå och hämta maten som då står framdukad på bord.

En buffé gör att alla hittar något som de gillar

En buffé gör att alla rör på sig mer och pratar därför mer med varandra. På mågna sätt är en buffé bättre än en tre- eller en fyrarättersmiddag vid ett bord. All kan hitta själva det som de vill ha. Ska alla äta samma mat, blir det ofta problem då den ena är vegeteraian, den andra är vegan, den tredje är känslig för laktos medan den femte är allergisk mot gluten. Den ena gillar inte grönskaer den andra inte fisk och så kan det fortsätta i det oändliga. Har man i stälelt en buffé då kan alla hitta någonting som de gillar och behöver inte fråga om något alternativ då allt redan står framdukat på buffén. Här kan du läsa mer om hur du kan beställa en catering i Uppsala.

Ta sexuella trakasserier på allvar

22 okt 2018

Som chef så har man en skyldighet i att erbjuda sina anställda en god arbetsmiljö. Det omfattar allt från att arbetsplatsen ska vara säker, att den ska vara hygienisk, att det ska finnas exempelvis ergonomisk utrustning och hjälpmedel som underlättar arbetsgången.

Och; det innebär även att man som chef har ett ansvar i att ingen ska känna sig mobbad, diskriminerad eller bli utsatt för sexuella trakasserier på arbetsplatsen. Det senare innebär att en person har ett sätt som kränker en annan persons värdighet genom en sexuell natur. Det kan innebära ett nyp i rumpan, det kan handla om en kommentar om någons utseende och det kan handla om att någon anställd tafsar på en annan under en firmafest. Sexuella trakasserier är aldrig okej - men att de förekommer kan ingen förneka.

Me-too-upproret gav svar på det. Inom nästan varenda bransch och område så stegade kvinnor fram och berättade vad de blivit utsatta för. Allt från den 16-åriga servitrisen till den rutinerade aktrisen kunde berätta om övergrepp, trakasserier och ibland även rena övergrepp i form av en våldtäkt.

Det senare ska naturligtvis anmälas och behandlas allvarligare än vad en vidrig, sexistisk kommentar ska göra. Får man som chef höra att en anställd utsatts för en våldtäkt av en annan anställd så måste man hjälpa till, stötta och finnas där för den utsatta. Där krävs det också avsked, förflyttning eller avstängning från jobbet för den som anklagats för en våldtäkt - detta tills rättvisan haft sin gång: allt annat vore otänkbart.

En våldtäkt är ett av de mest fruktansvärda brott som finns och här kan man inte som chef vänta in någonting - där måste man agera direkt och ställa sig på den utsattes sida.

Är du utsatt för sexuella trakasserier?

En våldtäkt vet man att den inträffat, men vad räknas som sexuella trakasserier? Där rä gränsen mer hårfin och svårbedömd. Hur ska du som chef agera om en kvinna kommer fram till dig och säger att hon känner sig kränkt och utsatt för sexuella trakasserier från en manlig kollega? Dessa punkter bör du agera efter:

  1. Utred: Sammankalla alla inblandade och låt dem berätta sin version av vad som hänt. Finns det vittnen så ska du även tala med dem. Det här ska ske direkt och utan väntetid.
  2. Sätt stopp! Om din utredning visar att det handlar om sexuella trakasserier så ska du också agera och sätta stopp för fortsatta sådana. Du kan ge en stark varning, du kan genomföra en omplacering eller - om du bedömer det som grovt: avskeda personen i fråga.
  3. Följ upp allting. Se till att följa upp fallet och säkerställ att trakasserierna har upphört. Har du omplacerat en person så bör du även se hur kollegorna på dennes nya tjänst upplever honom. Om det visar sig att ingenting förändrats så måste du överväga mer kraftfulla åtgärder.
  4. Förebygg. Sexuella trakasserier behöver inte handla om en enskild person. Det kan handla om rena symptom på att en sjuk arbetsplats där en kultur rotat sig och fått fäste. Det finns mängder av utbildningar och föreläsningar som man kan boka in och arbeta med att bygga bort denna kultur. Det är ditt ansvar att se till att det stoppas och aldrig inträffar igen.
    • Vissa saker får du absolut inte göra som chef om en anställd vittnar om sexuella trakasserier: Du får inte utsätta denne för repressalier om hon…

… Påpekat missförhållanden eller anmält att du som arbetsgivare har handlat i strid med lagen.

… Medverkat i en utredning enligt lagen

... Avvisat sig arbetsgivarens (dina) sexuella trakasserier eller fogat sig i dessa.

Läs mer om detta ämne här.

Att dra folk till sin mässmonter

12 okt 2018

En lyckad mässa är mmässaånga gånger ett riktigt roligt event. Företagare och aktörer som är verksamma inom samma bransch kan träffas för att utbyta idéer och kanske inleda samarbeten. Besökare som kommer dit kan ha ett specialintresse i det som mässan handlar om. Således är det väldigt många människor som har något gemensamt, på en och samma plats.

På en större mässa kan det dock vara svårt att synas ordentligt. Säkerligen har du sett hur en del montrar tycks ha mycket folk omkring sig under hela mässans gång. Förmodligen är det inte slump – det finns en hel del man kan göra för att locka så många som möjligt till sin mässmonter.

Ha en utstickande monter

Att ha en monter som drar ögonen till sig är kanske A och O när det kommer till att synas på en mässa. Vill man ha många besökare är det här något man bör satsa på, eftersom de gör alla andra åtgärder mer verksamma och lättare att implementera. Till exempel kan du ge bort små gratissaker – men om ingen ens kommer till din mässmonter har du ingen att ge dem till.

Montern får gärna ha en unik form eller design. Jobba med stora och iögonfallande skyltar eller posters. För in dina mest unika (och snygga) produkter i ljuset. Bara genom att sticka ut på ett attraktivt sätt har man vunnit mycket.

Gratissaker

De flesta tar gärna emot gratissaker av olika slag. Det här är ett välkänt trick för att locka människor till båset och hålla dem kvar. Och varför inte? För de som gör det tycks det fungera bra. Här finns det troligtvis möjligheter att sticka ut lite. Många ger bort nyckelringar eller tablettaskar. Om du kan ge något roligare har du säkerligen mycket att vinna på det.

Ha spel och tävlingar

Varför inte anordna en tävling i ett spel som är relevant till ditt varumärke och din verksamhet? Om du arbetar med bilar kan det till exempel vara aktuellt att ha ett bilspel och skriva upp resultaten synligt i din mässmonter. Det här kommer göra att många av deltagarna återvänder för att se hur de ligger till. Givetvis bör du ha ett bra pris också.

Visa upp dina produkter på ett snyggt sätt

Har du en produkt som kan demonstreras på plats är det perfekt. Alla produkter går kanske dock inte att visa upp på ett spektakulärt sätt. Sysslar du med drönare kan du ha en drönarbur, där du säkert och enkelt kan demonstrera hur den flyger, live inför åskådare. Kanske kan de också få testa din produkt? Att ha en spektakulär demonstration av din produkts funktioner är kanske det mest effektiva man kan göra för att få folk att stanna kvar vid din mässmonter.

Jobb utan utbildning – ned fokus på Solna

9 okt 2018

I Sverige finns ett slags ukontortbildningsgap. Flera teknikföretag ”skriker” efter personal och har mycket svårt att expandera på grund av personalbrist. Det gäller inte minst företag i tekniktäta delar av landet som exempelvis Kista och Solna. Problemet är att det finns för få utbildade ingenjörer, IT-tekniker osv. Men alla vill inte utbilda sig. Så var finns jobben då? För de som bor i Solna finns bland annat följande jobb för dig som inte har eller vill utbilda dig vidare:

Kontorsstädning & Hemstädning

Städföretagen expanderar år efter år allt eftersom efterfrågan blir större. Det gäller framförallt på den privata sidan tack vare att rutavdraget skapat ny efterfrågan på städtjänster.

Hur ser marknaden ut?

Det finns punkter som pekar på att efterfrågan på kontorsstädning, flyttstädning och liknande städtjänster kommer att fortsätta att öka. Nationellt kan det påverkas om rutavdraget utökas vilket vissa partier vill. Lokalt finns även fina förutsättningar i Solna. Det är en stadsdel som minst sagt växer vilket därmed skapar ett större underlag för städföretagen.

På sidan Sverigebygger.se går det att se aktuella byggprojekt och under september 2018 gick det bland annat att läsa om byggnationer som skulle ge flera tusen nya bostäder i Solna. Det innebär bland annat ett antal flerbostadshus på norra Hagastaden, 1500 - 2000 nya bostäder i centrala Solna och nybyggnationer av fastigheter som ska innefatta både kontor och lägenheter.

Även om Solna inte geografiskt är jättestort så finns här relativt många större företag. Bland annat kan man nämna Roche, SEB, Telia Sonera och Svenska Spel. Det finns mycket som pekar på att företagandet i området också kommer att växa. Kanske inte så konstigt att Solna fått utmärkelsen ”Sveriges bästa företagsklimat” hela tio gånger.

Parkarbetare

Även om parkarbete behöver utföras året runt så krävs det flest under sommaren. Solna kommun erbjuder i vissa fall sommarjobb men utöver det kan man söka till privata aktörer som har hand om grönområden.

Stadsdelen presenteras på dess hemsida med att ha ”företagsområden i optimala stadslägen” samtidigt som det är nära till ”grönområden och vatten”.

Hur ser marknaden ut?

Även om det byggs ”överallt” så finns en rad grönområden kvar i Solna. Man är även noga med att kunna erbjuda dessa lugnare naturområden för bibehålla de fördelar som området är känt för.

I de parker som finns sker regelbunden städning och man kan även skicka in en felanmälan om man anser att städningen behöver förbättras eller ändras på något ställe. Med flera parker, vattendrag och lekplatser finns ett stort behov av parkarbetare. Eftersom behovet ökar på sommaren är det också lättare att få jobben som ny på arbetsmarknaden. Sommarjobb är ofta ett första steg till fast anställning.

Kontorsstädning hos nya företag, hemstädning bland de tusentals nya lägenheterna eller parkstädning i de fina grönområdena? Där är i alla fall tre ”lätta jobb” som finns om du inte önskar läsa vidare på högskola.

www.kontorsstädningsolna.nu  är ett företag som gärna hjälper den som vill få in en fot arbetsmarknaden. 

 

Så kan event bidra till förändring i företaget

19 sep 2018

De flesta som har företag vet att man inte ska hoppa över eventen på företaget. Personalen behöver som oftast en eller två morötter för att kunna prestera ännu bättre. Beroende på verksamhet; om man har ett tjänsteföretag där medarbetarna ska samarbeta, eller ett där de ska arbeta mer självständigt, kan man behöva olika slags event och kick-offer. Den som är smart slår ihop de olika funktioner som man kan tänkas behöva för ett företag och leda kollegerna att tänka eller handla utifrån olika perspektiv.

Skapa gruppdynamik

Med hjälp av olika sociala övningar kan man skapa en gruppdynamik i ett företag. Behöver man få till stånd en effekt när kollegerna hjälper varandra mer, kan man ha olika övningar som grupper får utföra. Efter att man har haft övningarna kan man samla alla och prata om det som hänt. För att göra det mer festligt kan man sedan bjuda på god mat. Varför inte ha en vinprovning innan middagen? Då kan alla få lära sig något nytt samtidigt som de får en ny aktivitet som kan ge dem nya insikter och som ger nya erfarenheter.

Skapa vi-känsla

Man kan även genomföra olika aktiviteter som till exempel löpning i olika lopp, där man springer och representerar företaget. Eller så kan man spela fotboll i olika tävlingar där man representerar företaget. På det sättet skapar man en vi-känsla som är viktig och som man kanske inte får fram på annat sätt. Genom att tillsammans kämpa för att företaget vinner en titel eller en match gör att man skapar en vi-anda. Vi tillsammans, kämpar för företaget. Vinner man dessutom matchen bjuder ju sedan företaget alla på vinnarmiddag eller ger alla fina priser.

Skapa lojalitet till företaget

Satsar man på personalen när det kommer till antingen personalfester eller kick-offer som ger dem en extra lojalitet till företaget, kanske innebär att du som företagare får öppna plånboken och satsa lite grann på det eventet. Vissa tar med sin personal till Las Vegas, bjuder dem på exotiska resor och storsatsar på personalen. Det brukar vara då personalen säljer för miljontals kronor varje månad, minst.

Bjuda på fin middag med fina viner

Man kan även bjuda på fina middagar och fina viner. Innan middagen, kan man dessutom förena nytta med nöje och ge alla en lektion i hur man kan kombinera viner, välja viner och hur de smakar med olika sorts mat. För företag finns det vinprovning för företag i Stockholm.

Bokför städningen som en utgift

29 aug 2018

Det hela började med ett litet kontor med en otroligt produktiv sekreterare. Så har man berättat Manpowers begynnelse. Det var bara två på kontoret som behövde den produktiva sekreterarens tjänster. De lade märke till att hon inte behövde längre på eftermiddagarna, och delade gärna med sig till andra av hennes produktivitet. Det var då idén om att "hyra ut" henne kom. Vips, hade man skapat den första bemanningen. Under Manpowers historia, sedan 1950-talet har man sedan sett begynnelsen av vikarier, rekryteringar och människor som har ersatt anställda. Manpower banade väg för flera andra bemannings- och rekryteringsfirmor, så vanliga att ingen längre höjer på ögonbrynen åt fenomenet.

"Out-sorcing" på 1990-talet

Efter bemanningarna blev vanligare under 1990-talet, talade man om att man "out-sorcade" delar av verksamheten på ett företag. I stället för anställa människor som utförde sådant som man behövde på företaget, och betalade arbetsgivaravgift, valde man att köpa in tjänsterna av ett annat företag i stället. Det blev vanligare att man valde att endast köpa in en tjänst och därmed endast betala för den bokade tjänsten som en kostnad i stället för att ha anställda som man var tvungen att betala arbetsgivaravgifter för, och kanske avskeda ifall det inte blev så mycket arbete att man kunde ha en anställd kvar. Det gav upphovet till andra företag som i stället tog det arbetsgivaransvaret och "hyrde ut" sin personal.

Framväxten av tjänsteföretag som städfirmor

Därmed såg man framväxten av nya tjänsteföretag som försåg andra med den personalstyrka som de inte ville ta arbetsgivaransvar för. Idag är det inget konstigt att man köper in till exempel städtjänster, eftersom som man inte har mer städarbete att erbjuda än under endast några timmar per dag. Det kan till och med vara så att man köper in städtjänster, matlagningstjänster, omvårdnadstjänster, ekonomitjänster och så vidare till ett och samma företag. Då har man ett annat fokus på företaget, till exempel marknadsföring av de tjänster som man tillhandahåller.

Butiksstädning i Stockholm kräver endast några timmar

Så kan det vara till exempel med butiksstädning; den kräver endast några timmar i anspråk av den som städar. Resten av dagen – vad ska man göra då? Då är det bättre att kunna ta på sig flera olika uppdrag under en och samma dag, och därmed få upp sysselsättningen för de städare som är anställda på en städfirma. Det ger också ett mer variationsrikt arbete för den som städar. 

Vad ska man tänka på om man väljer inspirationsföreläsare?

21 aug 2018

Om ni ska ha kick off eller någon annan form av aktivitet på företaget så är det ofta väldigt kul att få bidra till personalen på ett lite annorlunda sätt. Ni kanske vill få människor att tänka i nya banor, att få en "aha-upplevelse" eller helt enkelt skapa en bra känsla i början på dagen. En ganska vanlig väg är då att hyra in en föreläsare som ska få fart på gruppen. Här nedan kommer ett antal punkter att tänka på vid val av inspirationsföreläsare.

Blir du inspirerad?

En väldigt vanlig väg är att ta hjälp av en bokningsbyrå för att hitta en person som ska inspirera era anställda och det kan vara en bra väg att gå. Det man däremot inte får glömma är att kvalitetssäkra den som man bokar in som föreläsare. Det finns många vägar till att göra en sån kvalitetssäkring men en vanlig miss är att själv inte se en föreläsning med kandidaterna ni funderar på att boka. Innan ni fattar beslut om vem som ska bli er föreläsare så kan det vara bra att se ett klipp på Youtube med personen, träffa den eller prata i telefon för att få en första magkänsla. Om du själv blir inspirerad av kontakten så borgar det för att din personal ska få samma upplevelse.

Vad är syftet med föreläsningen?

Även det här är en vanlig miss när man ska boka in en inspirationsföreläsare. Syftet med föreläsningen är bra att säkerställa i förväg, det är trots allt en del pengar som ska investeras. Inte bara det att en föreläsare ska besöka er och prata i en timme eller två, alla era anställda ska sitta och lyssna istället för att jobba och producera intäkter. Ett syfta kan vara att skapa en bra känsla och få kollegorna på gott humör inför en gemensam dag och det syftet kan vara gott nog. 

Se bara till att bestämma det innan föreläsningen så att ni inte behöver ha det som en sista efterhandskonstruktion. Ni har trots allt lyckats samla alla anställda på en och samma plats under ett par timmar och då kan det vara värt att använda föreläsningen för att väcka en tanke om något. En föreläsare kan både inspirera din personal och väcka tankar om en rad olika ämnen.

Vad är målet med föreläsningen?

Även det här hänger tätt ihop med syftet men är också en sån sak som de allra flesta glömmer att bestämma i förväg. Har ni ett tydligt syfte så kan målet hänga ihop med det. Har ni ett syfte så betyder inte det att målsättningen är klar. 

Ta en stund tillsammans och fundera på vad målet är med den här inspirationsföreläsningen och när det väl är fastställt, börja sålla bland föreläsarkandidater. Har ni riktigt mycket tur så finns det en föreläsare som har hjälp företag med  att genomföra events som uppfyller både ert syfte och erat mål. 

Aktiv eller passiv förvaltning?

17 aug 2018

Inom kapitalförvaltning så förs det ofta diskussioner om vad som är bäst för den som investerar pengar. Bör man sätta sina pengar i det som kallas för aktiv förvaltning eller bör man investera sina pengar i passiv förvaltning. Tanken här är att mycket kort gå igenom vad aktiv respektive passiv förvaltning är för något och förhoppningsvis klargöra grunderna i frågan.

Aktiv förvaltning

En kapitalförvaltning som är aktiv innebär att någon arbetar med att försöka prestera bättre avkastning på dina pengar än vad marknaden gör i genomsnitt. Det kan handla om aktiv aktieförvaltning, ränteförvaltning eller en kombination av tillgångsslag.

Den mest förekommande diskussionen är huruvida aktieförvaltning som är aktiv över tid kan slå marknaden i genomsnitt. Det finns studier som påvisar att över lång tid så kan den aktiva förvaltaren inte vara bättre än genomsnittet utan förr eller senare ska alltså misstagen komma. En aktiv förvaltare håller på med kapitalförvaltning på sin spets eftersom denne på ett eller annat sätt försöker utvärdera vilka aktier som kommer att gå bra imorgon.

Om förvaltaren gör rätt i sin analys så kommer hen att välja aktier som går upp när de andra går ner, alternativt går upp mer än de andra när marknaden går upp. Det kan också vara så att förvaltaren väljer att byta mellan olika aktiemarknaden eller olika tillgångsslag för att därmed skapa mer avkastning.

Det som ofta talar för aktiv förvaltning är att om marknaden rasar och du inte har något annat val än att sitta kvar i marknaden med dina pengar, passiv förvaltning, ja då kommer du uteslutande att förlora pengar. Det som talar emot den aktiva förvaltningen är att det är väldigt svårt att förutsäga om marknaden verkligen kommer att gå ner imorgon eller om den kommer att fortsätta uppåt.

Passiv förvaltning

En passiv förvaltning är en kapitalförvaltning där pengar inte investeras med hjälp av någon analys eller spekulation. Den passiva förvaltaren anser att det inte går att slå marknaden över tid och därmed är den bästa spelaren den som följer aktiemarknaden i genomsnitt.

Med detta synsättet menar man alltså att all kapitalförvaltning som försöker slå marknaden förr eller senare kommer att misslyckas. Fördelen med den passiva förvaltningen ska då vara att den kan vara billig i drift då den inte kräver en analysavdelning utan kan drivas av en dator. Nackdelen med den passiva förvaltningen och argumenten mot den här typen av kapitalförvaltning brukar vara att den passiva förvaltaren inte får avkastning som index i vilket fall.

Den passiva förvaltaren följer index och ligger därmed alltid efter genomsnittet. Dessutom tillkommer en avgift på ett eller annat sätt så kontentan blir lite sämre än genomsnittet. Argument nummer två är förstås att om exempelvis svenska aktiemarknaden rasar så kommer den inte allt för intelligenta svenska indexfonden att följa med rakt ner i källaren. Den aktiva förvaltaren skulle då förr eller senare ha kunnat sälja av sina aktier och kliva ur marknaden. 

Med rätta maskinerna når du den effektivitet du önskar

9 aug 2018

Maskinernas betydelse i historien kan inte nog beskrivas. Det var under tider av jordbrukarsamhällen som vi såg den största industrialiseringen. Plöstligt kunde maskinerna ersätta mänsklig kraft och produktivitet. Jordbruken kunde effektiviseras, och det behövdes inte lika många människor ute på landsbygden längre. Istället var det städerna som drog eftersom industrierna, som var förlagda dit, eftertraktade arbetskraft. Människorna som flyttade till städerna och arbetade i fabrikerna fick det bättre ställt ekonomiskt och urbaniseringen var ett faktum, liksom industrialiseringen.

Maskinerna underlättar arbetet och gör det bättre

Att arbeta med maskiner är inte längre någon nyhet. Maskinerna fortsätter att underlätta vårt arbete i mycket stor utsträckning. Vi tar dem för givna. Ändå betyder de skillnaden på ett väl utfört arbete och ett som inte är det. Driver man ett företag vet de flesta att man behöver maskiner som utför de flesta av våra arbeten, åtminstone inom städbranschen. Ska man städa stora ytor kan man inte rengöra dem för hand, även om man var många som gjorde det. Städningen för hand kan inte mäta sig med den rengöring som maskinerna kan åstadkomma.

Så fungerar städmaskinerna

I städmaskinen fyller du på vatten och rengöringsmedel. När du sedan sätter igång den, snurrar stora borstar mot golvet som roterar samtidigt som vattnet med rengöringsmedlet släpps ut genom borstarna. Här finns både maskiner som man följer efter eftersom de går av sig själva framåt. Man kan även sitta och köra större maskiner. 

Skulle man borsta golvet på samma sätt för hand skulle det arbete som görs på en timme av en städmaskin, krävas en hel arbetsdag innan man var klar. Ska ett städföretag kunna arbeta effektivt och dra in inkomster bör man alltså först investera i riktiga städmaskiner så att man kan ta på sig så många städuppdrag som det bara är möjligt.

Bra städmaskiner möjliggör effektiv städning

Har man några sådana effektiva städmaskiner kan man ta på sig fler uppdrag och korta ner tiden det tar och åstadkomma ett rent resultat. Städmaskinerna kan alltså innebär skillnaden mellan ett framgångsrikt företag eller ett som inte är det. Det gäller att städarna ska orka med arbetet och inte slitar ut i förtid. Alltför många har slitit ut händer och ryggar för att de ar skurat golv för hand. Maskinerna har ersatt det manuella arbetet. Trots det, behövs vi fortfarande för att manövrera maskinerna.

Är du på jakt efter bra städmaskiner rekommenderar vi att klickar på denna länk för att läsa mer om städmaskiner.

← Äldre inlägg