Hur växer man utan växtvärk?

Om det är så att du har haft ett eget företag ett tag kanske du letar efter nya lokaler där du kan växa och ni kan bli fler. Vad som passar just ditt företag är beroende på hur många ni är, och vad ni behöver lokalerna till. Behöver ni speciell utrustning för er verksamhet? Har ni ett tjänsteföretag är det bra och ljusa lokaler som krävs, där man kan möblera med skrivbord så gott det går. Har ni tillverkning är det ju mer av fabrikslokaler som ni behöver med speciell utrustning för sådant.

Lokalerna avgörs mer av plats än rum

Var ni behöver ha lokalerna är kanske viktigare än hur lokalerna ser ut. Är det viktigt att hitta en central plats dit kunderna har lätt att hitta, ja då kan det krävas att du kan betala för en bra adress. Hyrorna är ju högre inne i centrala delarna av städerna än utanför. Har ni en advokatfirma är det viktigt med rätt adress för att signalera prestige, goda finanser och förtroende. Då passar inte en adress i någon förort. 

Har ni däremot ett IT företag, spelar inte adressen någon som helst roll. Då är kontorets utseende viktigare; har ni persienner för fönstren så ni slipper solljus som påverkar skärmarna? Har ni någon pizzeria i närheten?

Är det ett säljbolag, eller ett som jobbar med reklam och marknadsföring kanske man vill ge en mer kreativ lokal, med bollhav, basketkorgar, spel och sköna soffor. 

De flesta lokaler behöver renoveras

Om du inte hittar just den lokaltyp som du är ute efter kan man renovera lokalen så att den passar ditt behov. Behöver ni utöka kan man be hyresvärden om en renovering som förstorar de lokaler du redan hyr. Hyr av en lokal via ett företagshotell, kan du be om att få en större lokal där. Ofta kan företagshotellet hjälpa till och antingen se till att ni får en större lokal eller renoverar så att den anpassas efter era behov. 

Att växa som företag är en positiv utveckling. Bäst är det ju att redan från början räkna med en tillväxt. Då har man kanske från början räknat med att man ska bli stor och har förberett till exempel distributionskanaler utifrån tanken att man ska bli större. Det gjorde till exempel företaget som sålde frysta bär direkt till mataffärerna. De räknade med en snabb tillväxt, vilket de också gjorde. Därför var det lättare för dem då de väl växte. De hade nämligen all distribution byggd för ett större volymer än vad de hade från början. Kika här om du letar lediga lokaler i Göteborg.

30 jan 2018