Tips för att utveckla ditt företag

Ett framgångsrikt företag slutar aldrig att utvecklas. Ett framgångsrikt företag lär sig av sina misstag och jobbar ständigt framåt.

Här är några tips för dig som vill arbeta med företagsutveckling:

- Du äger inte dina kunder!

Ju tidigare du inser det här desto bättre är det för ditt företag. Det finns nämligen säljare som tror att de äger de kunder de samarbetar med. Ett sådant tankesätt vaggar in dig i en falsk trygghet. Tro aldrig att du äger någon! Tvärtom kommer dina kunder bara att vilja samarbeta med dig så länge de tycker att de tjänar på det.

“Redan när din kund har en vag känsla av ett behov kan du presentera en lösning. Det skapar tillit och långa kundrelationer”

För att behålla dina kunder - se till att vårda relationerna! Vad du gör för dem kontinuerligt är vad som räknas. Det här synsättet ger dig en stark konkurrensfördel. Medan andra säljare lutar sig tillbaka och tror att de äger sina kunder kan du jobba framåt och visa att du är bättre och mer kundorienterad.

- Håll en nära kontakt med kunderna.

Att vara företagare är ett socialt jobb. Se till att du prata med de kunder som du redan har. Det är viktigt att du lär känna kunden så att du kan förstå vad de vill ha och behöver - gärna innan de själva formulerat en konkret önskan! Redan när din kund har en vag känsla av ett behov kan du presentera en lösning. Det skapar tillit och långa kundrelationer. Det gör att din kund känner att du behövs för att utvecklingen ska gå framåt. Du presenterar hela tiden något nytt som de behöver innan de själva hade satt fingret på problemet.

Fundera återkommande på vad du kan göra för att din kund ska bli mer nöjd. Det bästa sättet att hålla koll är att ha en kontinuerlig kontakt.

- Fila på din marknadsföring.

Som företagare är du alltid en marknadsförare! Vad du gör för att framtida kunder ska få upp ögonen för dig och köpa det du säljer är superviktigt. Går jobben du vill ha till dina konkurrenter? Inse att det ofta beror på att dina konkurrenter är bättre på att visa att de finns.

- Var smidig för din kund!

Fundera över om det lättare att göra business med andra än med dig. En kund vill ha enkelhet och så få problem som möjligt. Så fort du är enkel lösning för en kund har du en stark fördel jämfört med dina konkurrenter. Om du är osäker på vad din kund eller framtida kunder uppfattar som ett “smidigt samarbete” så fråga hur de vill jobba? Undersök vad de behöver för att få verksamheten att gå så enkelt som möjligt.

- Satsa på kvalitet.

Om kunderna går till din konkurrent beror det troligen på att de tycker att de får ut mer för pengarna hos konkurrenten. Fundera på hur du kan höja kvaliteten!

Tycker du ändå att du har bäst kvalitet? Och att ditt företag erbjuder bästa tänkbara service? Då sitter problemet kanske i din marknadsföring! Som företagare måste du återkommande berätta för kunderna vilken kvalitet och service du kan erbjuda. Sluta aldrig marknadsföra ditt koncept till kunderna!

14 jan 2019