Nykundserbjudanden skapar billiga alternativ

Det är inte ovanligt att nya kunder till ett företag får ta del av ett specialerbjudande. Det kan handla om att för köpa en specifik vara för 1kr, att en tjänst erbjuds med 50% rabatt eller liknande. Själva erbjudandet är knappast lönsamt för företaget men de räknar med att få behålla kunden framöver och därefter kunna göra förtjänst. För kunderna blir det ett extremt billigt sätt att testa på produkter och tjänster.

Ett exempel på detta är hur företag som säljer bläckpatroner marknadsför sina produkter. Det är extremt vanligt att nya kunder får köpa första bläckpatronen för en krona. Självklart är det långt under inköpspriset men bläckpatroner köps regelbundet och kan företaget få en kund att vara nöjd med köpet är chansen stor att inköp sker hos samma företag framöver. Framförallt på produkter där regelbundna köp sker kan det vara mycket lönsamt.

Regelbundna köp (abonnemang) finns även inom tidningsbranschen och städbranschen. Ofta går det att köpa tre nummer för 99kr vilket är långt under ordinarie pris. Men lockar tidningen till läsning är det lätt att fortsätta prenumerationen. Genom att ge stor rabatt får företaget helt enkelt möjlighet att visa upp sin produkt. Till skillnad mot bläckpatronsbranschen finns här ingen direkt konkurrens då magasin är så specifika.

Även inom städbranschen finns detta upplägg. En snabb kontroll på städföretag som erbjuder hemstädning i Uppsala visar att flertalet ger nya kunder en kraftig rabatt på första hemstädningen. Det är däremot enbart på just hemstädning som rabatt ges på och inte flyttstädning eller storstädning. Orsaken är att övriga städtjänster beställs vid engångstillfällen medan hemstädning sker regelbundet. För städföretagen i Uppsala är det därmed mer lönsamt att få kunder som beställer hemstädning vilket därmed blir vad man kan ge rabatt på.

I vissa fall ges rabatten enbart om ett längre abonnemang tecknas. Det finns exempelvis ett företag som år 2017 erbjöd 50% rabatt på första städningen förutsatt att personen sedan minst bokar in tre hemstädningstillfällen. På slutfakturan skulle då detta belopp tas bort som rabatt.

Detta är inte något som är unikt för just Uppsala utan något som kan ses i flera större städer över Sverige.

Kan löna sig som kund att testa

Om en bläckpatron är värd 100 kr och det finns 10 företag som erbjuder nya kunder patroner för 1kr innebär det att man kan spara 1000 kr på att utnyttja erbjudandet hos samtliga företag. Samma tanke går att applicera på städbranschen. Som kund går det helt enkelt att ta in offerter och fråga vilka städföretag som ger rabatt för nya kunder. Sedan kan hemstädningen utföras varpå man inte förlänger abonnemanget. Med tanke på att flertalet av städföretagen i Uppsala erbjöd liknande erbjudande går det att få hemstädning under flera veckor till rabatterat pris. Om inte annat är det ett bra sätt att ställa de olika städföretagen mot varandra gällande kvalité och service.

Läs mer om hemstädning här.

5 dec 2017