Marknadsför dig på ett bättre sätt

 

Väldigt många företag och restauranger saknar en tydligt inriktning. Man blir allt för spretiga och man fokuserar på fel saker, något som i sin tur gör kunderna förvirrade. Vad är det egentligen som företaget försöker säga mig och vad är det som de vill säga? Ett starkt varumärke är väldigt viktigt i dagens läge och detta oavsett vad man är verksam inom för typ av område. Det här blir extra tydligt i en större stad där konkurrensen är betydligt tuffare. Har man exempelvis en mexikanskt restaurang i Stockholm så kommer man heller inte att vara ensam om det – nej, man kommer att väldigt många konkurrenter och detsamma gäller om man driver en klädaffär, en reklambyrå eller jobbar som målare.

Hur skapar man då ett bättre varumärke – finns det några saker som gör att man kan skaffa sig ett försprång och som kan få ett företag att skilja sig från mängden? Ja, det finns olika sätt och ett av dessa tänkte vi tipsa om här – ren designbyrå. Varför ska man då kontakta en designbyrå och på vilket sätt kan en sådan hjälpa just dig och ditt företag?

En designbyrån tar fram dina bra sidor

Jo, vi kan här ge ett exempel på hur detta kan gå till och vi säger här att du driver den mexikanska restaurangen i Stockholm som vi hade som exempel ovan. Du kontaktar en designbyrå då du anser att kunderna börjat minska och inte längre besöker din restaurang i samma utsträckning. Det första steget här är att ni gemensamt sätter er ner och diskuterar hur dina mål ser ut – vill du expandera eller vill du bara att den restaurang du i dagsläget ska överleva och bli lönsam?

Du har här tänkt dig en mindre expansion till två-, möjligen tre stycken mexikanska restauranger utspridda i Stockholm. Detta på sikt, först och främst vill du hitta lönsamhet i den befintliga restaurangen. Designbyrån du anlitat tar noter och besöker din restaurang där de proväter maten och testar din meny, man kollar din familjebakgrund, ser hur du startade restaurangen och om det finns några detaljer som sticker ut. Utifrån detta så skapar man därefter en hemsida och man fixar till i din lokal.

Logotyp och ett tydligt tema

Det vill säga; designbyrån har hittat ett koncept för just dig och din mexikanska restaurang; man har hittat en röd tråd som ska genomsyra din verksamhet och här kan man säga att de väljer utifrån den mexikanska mat du erbjuder kunderna.

Det man gör utöver detta är att man skapar en logotyp i form av en mexikanskt dödsskalle som tillsammans med restaurangens namn – i ett nytt typsnitt – kommer att synas på väggarna. Man kommer även att trycka upp t-shirts med denna logotyp och man kommer att inreda hela lokalen med mindre dödskallar, baren ska servera exempelvis margeritas och ur högtalarna ska det komma marriachi-musik.

Kort sagt; den designbyrå du anlitat tar fram det mexikanska som du säljer. Tidigare hade du varit spretig och blandat olika stilar och det denna designbyrå gjort är att man gjort din verksamhet tightare och samlat den kring en löpande, röd tråd. Tack vare detta så kommer din restaurang att sticka ut och det kommer att skapas ett sug kring att besöka denna; på Facebook och andra sociala medier så kommer den logotyp i form av den mexikanska dödskallen att synas, delas och spridas. Det arbete som denna designbyrå gjort är – kort sagt – ovärderligt.

15 dec 2016