Att byta kontor är inte ovanligt

Står man som företagare inför det faktum att man måste byta kontor eller lokaler så ska man se det som en nystart för sin verksamhet. Det spelar här ingen roll om man bytt lokal för att verksamheten tappat i produktion eller om den har ökat, utgångspunkten ska alltid vara att flytten i sig är en nystart – både för sin egen och för sina anställdas skull.

Att byta exempelvis kontor i Stockholm handlar alltså till stor del om att göra det bästa av situation – man ska se till att den nya lokalen håller samma eller högre nivå än vad den gamla gör och i detta ligger också en fråga om de anställdas trivsel. Där har man nämligen en avgörande faktor i varje kontorsflytt som sker; oavsett om kontoret i sig är mindre eller större än det föregående så måste man med alla tänkbara medel göra att de anställda verkligen trivs. Arbetsmiljön är – som de flesta företagare är medvetna om – direkt avgörande för hur bokslutet ser ut vid slutet av året.

Om vi här bryter ner denna fråga gällande de anställdas trivsel kontra hur en kontorsflytt ska se ut så kan vi säga att det handlar om att du driver ett företag i Stockholm. Ett företag som gått så pass bra under en längre tid att du måste expandera; du ska således byta lokal och du ska anställa fler personer i och med detta. Om vi här börjar med själva flytten från ditt gamla kontor till det nya så är tipset här att du förlägger denna under en helg och att du anlitar hjälp för att ombesörja denna. Det vill säga – du söker aktivt efter en flyttfirma i Stockholm som erbjuder tjänsten kontorsflytt; något som du inte kommer att ha några problem med att hitta. Då Stockholm är den stad i Sverige där det huserar flest företag så medför detta att staden också har flest antal kontorsflyttar och det här faktumet är något som många flyttföretag tagit fasta på. Att erbjuda denna tjänst är – helt enkelt – väldigt attraktivt och lukrativt.

Trivsel direkt i ditt nya kontor

Då du hittat en lämplig firma för denna kontorsflytt i Stockholm – välj hellre här en lite dyrare och välrenommerad sådan än en billigare – så kan du börja fokusera på nästa steg; att installera dig och få dina anställda att börja trivas i det nya kontoret. Ett tips här är att du låter företaget du anlitat för flytten sköta om installationen – skruva ihop bord, stolar, möblera och städa; något som sparar dig mycket tid och är värt att betala lite extra för.

Gällande trivseln i det nya kontoret så kommer du att få räkna med lite växtvärk, det tar tid innan alla är hemmastadda och då ditt företag – som vi sa – dessutom anställt en massa nya människor så tar det ännu längre tid.

En sak som många företag väljer att göra i det här läget är – att under den helg kontorsflytten sker – anordna en liten kick-off för de anställda. Ett tips som verkligen rekommenderas; genom en sådan – en helg i fjällen, tälta i skogen eller ta in på ett hotell i en annan stad – så lär alla känna varandra och man börjar direkt på måndagen med samma mål i sikte: att jobba hårt för varandra och för företaget. Ni – du och dina anställda – behöver således inte engagera er i själva flytten. Lägg istället fokus på att skapa en vi-känsla som ni därefter kan ta med er till det nya kontoret i Stockholm.

4 apr 2017