Allt viktigare för företag att anlita en SEO-byrå

Sökmototer har blivit en allt viktigare marknadsföringskanal, för alla typer av företag. Har man inte en genomtänkt och tydligt närvaro i till exempel Google – den dominerande sökmotorn i dagsläget – tappar man i konkurrenskraft och går miste om potentiella kunder. Så ser den bistra verkligheten ut i dagens datoriserade samhälle där allt fler människor använder sig av sökmotorer för att få tag i de varor och tjänster de behöver.

Anlita en SEO-byrå

Men det går väl inte att påverka resultaten i sökmotorerna, tänker säkert en del som inte är fullt insatta i detta relativt nya fenomen? Det är väl bara att göra sitt bästa med sin hemsida och hoppas på det bästa - det vill säga att den ska få en hög ranking?

Så enkelt är det definitivt inte utan det finns en rad tekniker och metoder man kan använda sig för att få en hemsida att ranka bättre. Dessa går under namnet sökmotoroptimering (eller sökordsoptimering), som förkortas SEO.

Sökmotoroptimering är relativt komplicerat och kräver en hel del kunskap och det är ingenting man ska ge sig på som lekman. Gör man misstag kan det motsatt effekt och man tappar värdefulla rankingplaceringar istället för att klättra uppåt.

Och det är alltså därför man ska anlita en erfaren och kunnig SEO-byrå, som specialiserat sig på just sökmotoroptimering. Ett sådant företag har de kunskaper som krävs och kan se till att ert företag klättring i ranking för det sökbegrepp som är viktiga för just er.

Vad gör en SEO-byrå?

Vi kommer inte att gå närmare in på några tekniska detaljer här utan ge en generell bild av vad sökordsoptimering går ut på. Kort sagt arbetar en SEO-byrå arbetar med en hemsida på olika vis för att den ska ranka bättre på vissa förutbestämda sökbegrepp.

De allra flesta inriktar sig främst på Google då det, som nämnts ovan, är den klart dominerande sökmotorn i Sverige (och många andra länder världen över). Målet med SEO-arbetet är då att göra sajten som helhet – eller en enskild sida på sajten – relevant i sökmotorns ögon för ett visst sökbegrepp. Man måste alltså förstå vilken typ av upplägg sökmotorn gillar och sedan anpassa innehållet på sajten efter det.

Vilket sökbegrepp man väljer är givetvis anpassat efter företagets verksamhet. En bilverkstad i Motala får ju inte ut något av att ranka för ett begrepp som ”Blomsteraffär Huddinge” eller utan den mest relevanta sökningen i det fallet är förstås ”Bilverkstad Motala”. Alla sökbegrepp är dock inte så självklara utan man måste ofta göra en analys på vilka sökningar som kan ge bäst avkastning på de pengar man satsar.

Konkurrensen är något man måste ta hänsyn till – generella ord som ”bilar” eller ”hotell” är väldigt svåra att ranka på och det smartaste är att hitta ett mindre konkurrensutsatt sökbegrepp som fortfarande kan ge en god utdelning. Den typen av analys är något en SEO-byrå kan hjälpa till med. Och när man kommit fram till vilket sökbegrepp som är det mest relevanta sätter man igång med arbetet att få sajten att ranka. Och när sajten börjar ranka börjar också kunderna trilla in.

SEO är en långsiktig investering

Det låter väldigt enkelt när man förklarar saken på det korta viset, men som vi redan varit inne på kräver framgångsrik sökmotoroptimering en rejäl arbetsinsats. Det blir förstås en kostnad att anlita en SEO-byrå, men det är en investering som i de allra flesta fall betalar av sig i långa loppet.

18 feb 2017